جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

موسسه ملی بهداشت و مراقبت های عالی بریتانیا (NICE)‌ اخطار داده است که هیچ راه ایمن یا سالمی برای برنزه شدن زیر نور آفتاب وجود ندارد.

 این موسسه در تازه ترین راهنمای خود می گوید که حتی اگر پوست شما از قبل برنزه باشد، باز هم می تواند زیر نور آفتاب آسیب ببیند.

این نهاد توصیه می کند که از کرم ضدآفتاب با فاکتور حداقل ۱۵ استفاده شود.

 به گفته این نهاد باید میان فواید ناشی از تولید ویتامین دی زیر نور آفتاب با خطرات سرطان پوست تعادلی ایجاد کرد.

بسیاری از بزرگسالان در بریتانیا دچار کمبود ویتامین دی هستند و راهنمای موسسه ملی بهداشت می گوید که قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند به جبران آن کمک کند.

این موسسه همچنین می گوید آفتاب گرفتن از پشت شیشه بسته ویتامین دی کافی به بدن نمی رساند. به علاوه آفتاب ماه های اکتبر تا مارس بریتانیا برای این کار کافی نیست.

با این حال کارشناسان در مورد زمانی که می توان بدون خطر زیر نور آفتاب صرف کرد حرفی نزدند.

آنها از جمله توصیه کردند:‌

  • مردم می توانند بازوها یا پاهای خود را برای زمان های کوتاه زیر نور آفتاب بگیرند تا ویتامین دی بسازند
  • نوزادان و کودکانی که پوست یا موی روشن دارند، افرادی که خال یا لک زیادی دارند و کسانی که سابقه خانوادگی سرطان پوست دارند باید بیش از حد مراقب پوست خود باشند
  • کرم ضدآفتاب قوی تر مثلا با فاکتور ۳۰ محافظت بیشتری می آورد اما "بدان معنی نیست که مردم می توانند وقت بیشتری زیر آفتاب بگذارنند بی آنکه با خطر سوختن روبرو شوند."
  • مالیدن کرم ضدآفتاب کم باعث کاهش محافظت می شود
  • کرم ضدآفتاب باید هر بار پس از خارج شدن از آب، خشک کردن پوست با حوله یا عرق کردن دوباره مالیده شود.
  • کرم ضدآفتاب ابتدا باید نیم ساعت قبل از بیرون رفتن و بعد دوباره موقع زیر آفتاب رفتن مالیده شود.
  • نوزادان تا شش ماهگی نباید زیر نور مستقیم و شدید آفتاب قرار گیرند و کودکان بین ماه های مارس تا اکتبر نیازمند کرم ضدآفتاب هستند.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خطر برنزه کردن,کرم ضدآفتاب قوی,نور مستقیم و شدید آفتاب,سرطان پوست ,ویتامین دی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در همه این سال‌ها چندین مدل دستگاه تصفیه هوای ارگانیک هم در بازار وجود داشته و دارد که بدون برق و باتری و جِرم و صدای پنکه در گوشه‌ای از خانه یا اداره کارش را به بهترین شکل انجام می‌دهد و علاوه بر کارکرد زیبایی‌شناسانه، تأیید ناسا -سازمان فضایی آمریکا- را هم دارد: گیاهان آپارتمانی!

 سازمان فضایی ناسا در سال ۱۹۸۹ با هدف خودکفایی سفینه‌ها و ایستگاه‌های فضایی در زمینه تولید و تصفیه هوای مورد نیاز برای فضانوردان و آزمایش‌های فضایی، یک رشته پژوهش دنباله‌دار آغاز کرد که از جمله نتایج آن تأثیر خارق‌العاده استفاده از چندین نوع گیاهان معمولی خانگی برای تصفیه آلودگی‌هایی با منشأ داخلی خانه، اداره و محل کار است.

بیشتر زمان زندگی روزمره بخش بزرگی از انسان‌ها در خانه و محل کار می‌گذرد. بنابراین حصول اطمینان از استانداردهای مورد قبول هوایی که نفس می‌کشیم همواره دغدغه به جای خانواده‌ها، مدیران و دانشمندان است.

طبق تحقیقات ناسا به ازای ۹ مترمکعب هوای داخلی، یک گلدان از هر کدام از این گیاهان آپارتمانی می‌تواند بسیاری از آلاینده‌های داخلی را تصفیه کند.

همچنین پژوهش‌های هم عرض دیگری نشان می‌دهد که میکرو ارگانیزم‌های موجود در خاک این گیاهان می‌تواند در جذب و تصفیه بنزن موجود در هوای اتاق هم مؤثر باشد.

البته بعضی از این گیاهان ممکن است برای گربه، سگ و بعضی دیگر از حیوانات خانگی سمی باشد (اگر حیوان خانگی دارید و قصد تهیه هر کدام از این گیاهان را دارید قبل از آن با دامپزشک مشورت کنید).

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دستگاه تصفیه هوای ارگانیک,گیاهان آپارتمانی, ناسا,میکرو ارگانیزم‌ها,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درست یک قرن پس از پیشگویی آلبرت اینشتین در خصوص وجود امواج گرانشی، دانشمندان امروز اعلام کردند که برای اولین بار موفق به مشاهده آن شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رادیوی ملی آمریکا، سائول توکوسلی، یک متخصص فیزیک نجومی در دانشگاه کرنل می‌گوید: «این یک کشف واقعا عظیم و مهم است.» او عقیده دارد که این کشف بزرگترین تجربه زندگی حرفه‌ای او به شمار می رود.

موج گرانشی موجی است که توسط میدان‌های گرانشی تولید می‌شود و انیشتن در سال ۱۹۱۶، وجود آن را در قالب نظریه «نسبیت عام» پیش‌گویی کرده بود.

نظریه نسبیت عام مجموعه‌ای از معادلات ریاضی است که در آن پدیده فضا-زمان و جاذبه که تا آن زمان با فرمول‌های مکانیکی نیوتون یا «نیرو» توضیح داده می‌شد، به شکل یک «خمیدگی» توضیح داده می‌شود. فرضیه نسبیت می‌گوید که یک جرم با چگالی بسیار بالا مثل خورشید، می‌تواند شکل نور در اطراف خودش را تغییر دهد و مسیر نور را خم کند. براساس نسبیت عام، جرم می‌تواند فضازمان را خمیده کند و در نتیجه میدان گرانشی‌ای بسازد که می‌تواند نور را منحرف کند. موج‌های گرانشی به‌وجود آمده در اثر این میدان گرانشی در سراسر گیتی پراکنده می‌شوند.

با اینکه این نظریه از نظر ریاضی اثبات شده بود، اما از نظر عملی امکان دیدن آن برای دانشمندان وجود نداشت. برای دیدن این موج‌های گرانشی، دو جسم بسیار عظیم باید با سرعت حرکت کنند. محققان پیش‌گویی کرده بودند که اگر دو سیاه‌چاله فضایی با هم برخورد کنند، امکان بوجود آمدن و رصد چنین امواجی وجود خواهد داشت، اما هیچ‌کس نمی‌دانست این اتفاق آیا ممکن است یا هر چند وقت یکبار ممکن است اتفاق بیافتد.

اما در هر حال دانشمندان دو دستگاه برای رصد کردن این امواج ساختند. این دستگاه‌های دریافت‌کننده این امواج که LIGO نامیده می‌شوند، در دو ایالت واشنگتن و لوییزیانا در آمریکا واقع‌اند. این دستگاه‌ها که هر کدام یک تونل به شکل حرف L به طول نزدیک به پنج کیلومتر را شامل می‌شوند، در سال ۱۹۹۹ ساخته شدند اما در سال ۲۰۱۴، به‌روزرسانی عمده‌ای در هر دوی آنها انجام شد و آنها را برای دریافت این امواج آماده‌تر ساخت. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پیشگویی آلبرت اینشتین,امواج گرانشی,نظریه «نسبیت عام» ,LIGO,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 تصاویری از بزرگترین مسابقه سالیانه سورتمه کشی با سگ در جهان .جندی شاپور البرز

این مسابقه هر ساله با نام La Grande Odyssée Savoie در مون بلان انجام می پذیرد.30 سورتمه ران با همراهان خود هر ساله به مدت 11 روز در کوههای آلپ فرانسه به رقابت می پردازند.تصاویر ذیل مربوط به رقابتهای 2016 است.

AFP: Jean-Philippe Ksiazek

جندی شاپور البرزبهمن 94

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: La Grande Odyssée Savoie,سورتمه کشی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

خدایان مصر

در فیلم «خدایان مصر» به کارگردانی الکس پرویاس، که در ماه فوریه سال ۲۰۱۶ اکران می شود، خدای بیرحم تاریکی بر تاج و تخت مصر غلبه کرده و امپراتوری صلح آمیز و شکوفای آن را به هرج و مرج کشانده است. کسی که جرأت می کند علیه آن قیام کند، دزد جوانی است که معشوقه اش در دست خدای تاریکی اسیر است. خدای قدرتمند، هوروس در این نبرد مرگبار به او کمک می کند.

بتمن علیه سوپرمن، طلوع عدالت

بتمن، بدنبال هراس از عملکرد سوپرمن، ابرقهرمان خدایگونه، ناجی شهر گاتهام می شود. جنگ بتمن و سوپرمن تهدید تازه ای برای نسل بشر به حساب می آید.

فیلم «بتمن علیه سوپرمن، طلوع عدالت» که در ماه مارس سال ۲۰۱۶ اکران خواهد شد، دنباله فیلم «مرد پولادین» است که سال گذشته بیش از ۶۶۸ میلیون دلار فروش داشت.

بن افلک در این فیلم درنقش بتمن، هنری کاویل در نقش سوپرمن، امی آدامز درنقش لوئیس لین و جسی آیزنبرگ درنقش لکس لوتر بازی می کنند.

جنگ زمستانی شکارچیان

فیلم «جنگ زمستانی شکارچیان» داستان زنده شدن روانا توسط خواهرش فریا ملکۀ برفی است. اریک که پیش از این، در جنگ سفید برفی با روانا و عشق ممنوعه او سارا کمک کرده بود، با شکارچیانی که از جنگندگان گروه فریا جدا شده اند به جنگ با روانای شرور می پردازد.

این فیلم به کارگردانی سدریک نیکلاس تریان و بازیگری کریس همسورث، جسیکا چستین و چارلیز ترون در ماه آوریل سال ۲۰۱۶ در سینما نمایش داده می شود.

کاپیتان آمریکا، جنگ داخلی

فیلم «کاپیتان آمریکا، جنگ داخلی»، شرح تغییراتی است که پس از صدمات ناشی از فعالیت «انتقامجویان» پیش می آید. به این ترتیب که فشار سیاسی برای استقرار یک سیستم متمرکز فرماندهی دولتی بالا می رود تا این ابرقهرمانان کنترل شوند و تحت نظر دولت کار کنند.

این موضوع بین انتقامجویان شکاف می اندازد. یک دسته به رهبری استیو راجرز برای استقلال عمل در دفاع از بشریت می جنگند و دسته دیگر به رهبری تونی استارک از دولت حمایت می کنند.

این فیلم توسط برادران روسو کارگردانی شده و در ماه آوریل یا مه سال ۲۰۱۶ اکران می شود. بازیگران فیلم عبارتند از: اسکارلت جانسون، تام هولاند و الیزابت اولسن.

مردان ایکس، آپوکالیپس

فیلم «مردان ایکس، آپوکالیپس»، فیلمی درباره ظهور مجدد ابرقهرمانان آمریکا است که بر اساس شخصیت های کمیک مارول ساخته شده است.

در این فیلم “آپوکالیپس” قدرتمند، پس از هزاران سال بیدار می شود و می خواهد با جمع کردن گروهی از مردان ایکس، نظم نوینی در جهان برقرار کند. در مقابل راون به کمک پروفسور ایکس با رهبری مردان ایکس در مقابل آپوکالیپس می ایستد.

این فیلم که گفته می شود جمع بندی فیلمهای سه گانه مردان ایکس است، در ماه مه سال ۲۰۱۶ در سینما نمایش داده می شود.

آلیس، آنسوی آینه

فیلم «آلیس، آنسوی آینه» داستان بیدار شدن آلیس در سرزمین عجایب و سفر جدید او در سرزمین پر رمز و راز تازه است. وی این بار به کمک دوستان جدیدش با خدای شرور زمان مبارزه می کند تا این دنیای فوق العاده را نجات دهد.

کارگردان فیلم، جیمز بابین و هنرپیشگان آن جانی دپ، آن هاتاوی، هلن بونهام کارتر هستند. این فیلم ماه مه یا ژوئن سال ۲۰۱۶ اکران می شود.

در جستجوی دوری

«در جستجوی دوری» سیزده سال پس از انیمیشن موفق کمپانی پیکسار “درجستجوی نمو” در سال ۲۰۱۶ به صحنه می آید.

این فیلم “نمو” و عشق او “دوری” را به هم می رساند و معنی واقعی خانواده را در این جستجو به نمایش می گذارد.

«در جستجوی دوری» به کارگردانی آندرو استانتن و بازیگری ادریس البا، دومینیک وست، دیان کیتون ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ اکران می شود.

افسانه تارزان

در فیلم افسانه تارزان، تارزان که به زندگی در لندن عادت کرده است به جنگل فرستاده می شود تا درباره یک فعالیت مشکوک اربابان جنگ در کنگو تحقیق کند. فیلم، محصول استودیوی وارنر می باشد و دیوید ییتس آن را کارگردانی کرده است. الکساندر سکارزگارد، مارگو روبی و کریستوف والتز از جمله بازیگرن آن هستند.

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:باکس آفیس,هالیوود,فیلمهایی که سال ۲۰۱۶ اکران می شوند ,بتمن علیه سوپرمن,خدایان مصر, طلوع عدالت,جنگ زمستانی شکارچیان,مردان ایکس,کاپیتان آمریکا، جنگ داخلی, آپوکالیپس,افسانه تارزان,در جستجوی دوری,آلیس، آنسوی آینه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

با نزدیک شدن به تاریخ رقابت های اسکار۲۰۱۶، فیلم های منتخب در فهرست نهایی کدام هستند؟

«اسپات لایت» (Spotlight)
«اسپات لایت» به کارگردانی تام مک کارتی در شش رشته از جمله بهترین فیلم و کارگردان نامزد شده است. این فیلم، براساس داستانی واقعی و الهام بخش از روزنامه نگاری تحقیقی روزنامه بوستون گلوب است که سواستفاده های جنسی گسترده کشیشان از کودکان در شهر بوستون آمریکا را افشا کردند. این رسوایی باعث سرافکندگی و شکست کلیسا در آمریکا شد. فیلم درحالیکه از این روزنامه نگاران قهرمان نمی سازد، با احترام به سوژها و مخاطب، با سادگی و متانت کامل جزییات تکان دهنده را نشان می دهد.

«بیگ شورت» (The Big Short)
«بیگ شورت» مهارت هالیوود در پاسداری از ارزش های اخلاقی را، این بار در وال استریت نشان می دهد. فیلم با شرکت کریستین بیل، برد پیت، رایان گاسلینگ و استیو کارل در پنج رشته نامزد شده است. فیلم به کارگردانی آدام مک کی تصویری از ظاهر بی عیب و نقص و وسوسه انگیز بانکداران و سرمایه گذارهای آمریکایی و نقش آنان در بروز بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ آمریکا است. چهار سرمایه گذار یا دلال کوتاه مدت بازارهای مالی، با استفاده از فریبکاری دولت، رسانه ها و بانک ها با پیش بینی انفجار در بازار مسکن، از نتایج فاجعه بار آن سرمایه کلانی نصیب خود کردند.

«پل جاسوسان» Bridge of Spies
«پل جاسوسان» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ با استقبال تماشاگران و نیز با شش نامزدی از سوی آکادمی اسکار همراه بوده است. قهرمان فیلم، وکیل اهل بروکلین با بازی تام هنکس، از طرف سیا مامور شده تا جاسوس آمریکایی اسیر در اتحاد شوروی را آزاد کند. پل جاسوسان به پلی معروفی در برلین اشاره می کند که محل تعویض زندانیان بین غرب و اتحاد شوروی در جریان جنگ سرد بود.

«مکس دیوانه: جاده خشم» (Mad Max: Fury Road)
«مکس دیوانه: جاده خشم» به کارگردانی جرج میلر، دنباله فیلم های مکس دیوانه، از فیلم های معمول در فهرست منتخبان اسکار نیست. اما با ده نامزدی فیلم تا اکنون توجه تماشاگران و همچنین منتقدان را به یک اندازه جلب کرده است. فیلم آخرالزمانی با افسون کامیکازها و قهرمانان از خودگذشته به همراه جلوه های ویژه فوق العاده، نبردی بی پایان و آتش بازی پرهیجان در صحرا است.

رقابت های اسکار هر سال هنر هفتم و ستاره ها را هیجان زده و مخاطبان را مجذوب خود می کند. 

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نامزدان دریافت اسکار ۲۰۱۶,«اسپات لایت» (Spotlight) ,«مکس دیوانه: جاده خشم» (Mad Max: Fury Road) ,«بیگ شورت» (The Big Short) ,«پل جاسوسان» Bridge of Spies,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در سال ۲۰۱۵ شرکت فولگس واگن سعی کرد تا به بزرگترین ترین خودروساز جهان بدل شود این شرکت در شش ماهه اول سال ۲۰۱۵ هم توانست از تویوتا که چندین سال بزرگترین خودرو ساز جهان بود پیشی گیرد.

اما در نهایت با رسوایی‌های به بار آمده توسط این شرکت، باز هم تویوتا توانست بزرگ‌ترین خودرو ساز جهان در سال باشد.

وقتی مشخص شد فولکس واگن با استفاده از روشی سعی کرده سازمان‌های مسئول کنترل آلودگی هوا را دور بزند این گروه عظیم به لرزه افتاد.

داده‌های چندین پژوهشگاه و چند سازمان غیردولتی حکایت از آن دارد که فولکس واگن تقلبی بزرگ در زمینه محیط زیست انجام داده‌است. برخی خودروهای این شرکت تا ۱۵ برابر بیشتر از سطح استاندارد آلایندگی در آمریکا اکسید نیتروژن تولید می‌کردند حال آنکه مهندسان فولکس واگن، خودرو را طوری طراحی کرده بودند که در زمان تست آلودگی، میزان آلودگی خودرو در حد استاندارد باشد.

با بر ملأ شدن این تخلف بزرگ، سهام فولکس واگن به شدت دچار افت شد به گونه‌ای که طی دو روز ۳۵ درصد از ارزش سهام فولکس واگن از دست رفت. با ادامه بحران در فولکس واگن مدیر عامل گروه فولکس واگن و جمعی از مدیران ارشد این شرکت یا استعفا دادند یا کنار گذاشته شدند.

با چنین رخدادی در فولگس واگن بود که تویوتا حتی با وجود افت میزان تولیدش توانست همچنان بزرگ‌ترین خودرو سازان جهان بماند.


میزان تولید تویوتا در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار دستگاه گزارش شده است این آمار نشان می‌دهد میزان فروش این شرکت نسبت به سال ۲۰۱۴ اندکی افت دارد. بحران در شرکت فولکس واگن، سبب شد این شرکت آلمانی ۹ میلیون و ۹۳۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۵ به فروش رساند و در رتبه دوم قرار گیرد.

در رتبه سوم هم شرکت جنرال موتورز قرار گرفت. شرکتی که پیش از بحران مالی در ایالات متحده بزرگترین خودرو ساز جهان بود. این شرکت هم اکنون پس از چندین سال تجدید ساختار از وضعیت بحرانی در آمده و در حال رشد کردن است. در سال ۲۰۱۵ شرکت جنرال موتورز با حجم فروشی معادل ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در ردیف سوم شرکتهای خودروسازی پرفروش در دنیا قرار گرفت.

تویوتا بزرگترین خودرو ساز جهان در سال ۲۰۱۵ سعی در توسعه سیستم‌های اتوماتیک رانندگی داشت. اما بزرگترین درخشش این شرکت در زمینه تکنولوژی در این سال معرفی خودرویی با سوخت هیدروژن بود.

خودرو تویوتا میرای که از سوخت هیدروژن استفاده می‌کند در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. هیدروژن یکی از فراوان‌ترین عناصر در طبیعت است. با سوختن هیدروژن هم تنها آب تولید می‌شود. شرکت‌های مختلفی از جمله تویوتا با روش پیل سوختی سعی در استفاده از هیدروژن در خودرو دارند که Mirai اولین محصول تجاری شده این روش است.

این خودرو با یک باک پر هیدروژن، قادر است ۵۰۲ کیلومتر را طی کند. قدرت موتور الکتریکی این خودرو ۱۵۲ اسب بخار است. در این خودرو هیدروژن که در مخازنی با فشار ۷۰ مگا پاسکال (۷۰۰ برابر فشار هوا) ذخیره شده به سمت واحد پیل سوختی حرکت می‌کند در این واحد هیدروژن با اکسیژن هوا مخلوط می‌شود و حاصل این واکنش تولید آب و برق است. برق توسط موتور الکتریکی برای حرکت دادن خودرو مصرف می‌شود وآب هم از اگزوز خودرو خارج می‌شود. در هنگام فشار بر روی پدال گاز در حالت درجا، اگر لیوانی را جلوی اگزوز خودرو بگیرید بعد از مدتی از آب پر می‌شود. شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو ۹ ثانیه و قیمتش ۶۰ هزار دلار است.

اما شرکت تویوتا که طی چهار سال گذشته بزرگ‌ترین تولید کننده خودرو در جهان بوده و همچنان پرچمدار بسیاری از ابتکارات مهندسی در صنعت خودرو مانند خودروهای هیبریدی و هیدروژنی است چگونه شکل گرفته است ؟

شرکت تویوتا در واقع ریشه‌اش به یک شرکت نساجی باز می‌گردد. ساکیشی تویودا بنیاین گذار شرکت تویوتا در سال ۱۸۹۴ یک دستگاه بافندگی ابداع می‌کند که این ابداع سرچشمه شکل گیری تویوتا می‌شود.


با اتکا به این ابداع وی در سال ۱۹۲۶ کارخانه ریسندگی تویودا را تأسیس می‌کند. سه سال بعد با فارغ التحصیل شدن کیشیرو پسر ساکیشی تویودا از رشته مهندسی مکانیک، اولین جرقه‌های تغییرات آینده به سمت خودرو سازی در شرکت ریسندگی تویو دا زده می‌شود.

وی در سال‌های تحصیل در رشته مکانیک رؤیا ساخت اتومبیل در ژاپن را در سر داشت.

در سال ۱۹۳۰ کیشیرو تحقیق بر روی موتورهای گازوئیلی را آغاز کرد. این تحقیقات سبب اعتراض مدیران محافظه کار شرکت می‌شود، اما کیشیرو بر روی خواست خود تاکید می‌کند و در سال ۱۹۳۳ دپارتمان اتومبیل را در قسمت کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر، راه‌اندازی می‌کند. هدف او تولید اتومبیل‌های مناسب با شرایط ژاپن بود.

در سال ۱۹۳۵ اولین کارخانه خودروسازی تویوتا، آغاز به کار کرد و سال بعد، لوگوی تویودا به تویوتا تغییر داده شد. تلاش و همت کیشیرو تویودا باعث شد، که از دل کارخانه پدر، کارخانه جدید خودروسازی تأسیس شود. بلافاصله پس از راه‌افتادن شرکت جدید، روش‌های نوینی در مدیریت و اداره کارخانه، به کار گرفته می‌شود.
کیشیرو تویودا جوان در کارخانه ریسندگی پدرش ساکیشی تویودا، با ایده استفاده از نوار نقاله، خط مونتاژ تولید موتور گازوئیلی کوچکی را، با کمک مهندسان جوان دیگر راه‌انداخت. پدر کیشیرو معتقد بود، هیچ فرایندی را نمی‌توان کامل نامید و همیشه جایی برای بهبود وجود دارد و همین اندیشه بهبود بود، که فرایند کایزن یا بهبود مستمر را در تویوتا نهادینه کرد.

تأسیس شرکت جدید تولید خودرو در گوشه کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر، اندیشه ساده و جمع و جور کارکردن و بی‌ریخت و پاش بودن و آراستگی محیط کار را، در ذهن و دل کارکنان شرکت جدید، جا داد و بدین ترتیب شرکت خودروسازی تویوتا، مدل سیستم تولیدی خاص خود را، به دنیا عرضه کرد. بنیان سیستم تولید تویوتا، فلسفه حذف کامل اتلاف‌هاست! کیشیرو معتقد بود، شرایط ایده‌آل برای تولید وقتی است، که ماشین آلات و افراد با هم کار کنند، تا بدون هیچ‌گونه اتلافی ارزش افزوده ایجاد شود.


در سال ۱۹۴۰ مرکز تحقیقات تویوتا برای طراحی جدیدترین خودروها ساخته شد البته این مرکز طراحی طی حدود دو دهه بیشتر مرکزی بود که خودروهای خارجی را کپی می‌کرد و در اصل این مرکز یک واحد مهندسی معکوس بود.

با اینکه تویوتا در ابتدا بیشتر یک شرکت کپی کار بود تا یک شرکت خلاق اما اصول مدیرتی درست، هر روز سبب رشد این شرکت می‌شد. یکی از ایده‌های مدیریتی که سبب رشد تویوتا شد ایده کایزن است.

ایده کایزن توسط اونوتایشی، یکی از مهندسان خلاق تویوتا ، ابداع شد. تایچی اونو، پیشتاز سیستم تولید تویوتا در دهه ۱۹۵۰، بر این باور بود، که بزرگترین مشکل وقتی است، که هیچگونه مشکلی وجود نداشته باشد. او به طور مستمر به کارکنان می‌گفت به هر موضوعی که برخورد می‌کنید، پنج بار بپرسید «چرا؟» مثالی که خود او می‌زد؛ یک دستگاه جوشکاری بود، که در وسط کار متوقف می‌شود و با این پنج پرسش، ریشه مشکل پبدا می‌شود و این پنج سؤال به این ترتیب هستند.
چرا دستگاه متوقف شد؟ زیرا از مدار آن بیش از حد بار کشیده شده و فیوزش سوخته است.

چرا از مدار بیش از حد بار کشیده شده؟ زیرا یاتاقان‌ها به خوبی روانکاری نشده بودند.چرا یاتاقان‌ها خوب روانکاری نشده بودند؟ زیرا گردش پمپ روغن ناقص صورت می‌گیرد. چرا گردش روغن به خوبی صورت نمی‌گیرد؟ زیرا خروجی آن با آشغال‌های فلزی مسدود شده است.
چرا خروجی آن مسدود شده است؟ زیرا فیلتری روی پمپ وجود ندارد.
بدین ترتیب پاسخ مشکل پیدا می‌شود. گرچه ابداع‌گر اصل پنج چرا، ساکیشی تویودا بود، ولی اونو این اصل را توسعه داد. اونو معتقد بود، علت ریشه‌ای مشکلات را کشف کردن، خود عامل و کلید حل مشکلات بعدی است.
این پرسشگری نهادینه شده در مدیران و مهندسان تویوتا سبب رشد هر روزه این شرکت است اصولی که از روز تأسیس این شرکت تا امروز اصول بنیادین این شرکت را شکل داده‌اند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تویوتا ,فولگس واگن ,میزان تولید تویوتا,بزرگترین خودرو ساز جهان ,کیشیرو تویودا , فرایند کایزن,بهبود مستمر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گلن فرای، آهنگساز و یکی از بنیانگذاران گروه ایگلز (Eagles) درگذشت.

بنا به اطلاعیه‌ای که این گروه منتشر کرده، گلن فرای روز دوشنبه پس از وخیم شدن مشکلات تنفسی و بیماری‌های دیگر در نیویورک درگذشت.فرای و‌ دان هنلی در اوایل سال‌های ۱۹۷۰ میلادی گروه ایگلز را تشکیل دادند که ظرف یک دهه به یکی از محبوب‌ترین گروه‌های پاپ راک ایالات متحده بدل شد.

آلبوم معروف "هتل کالیفرنیا" و "گریتست هیتز" یا بهترین آهنگ‌های ایگلز، در صدر فهرست پرفروش‌ترین آلبوم‌های جهان قرار دارد.نام ایگلز در سال ۱۹۹۸ میلادی در فهرست مشهورترین‌ گروههای راک‌ اند رول ثبت شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: "هتل کالیفرنیا",آهنگ‌های ایگلز,پرفروش‌ترین آلبوم‌های جهان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

هیچوقت فکر کرده‌اید جیب بسیار کوچک بالاى جیب هاى معمولى جلوی شلوار جین براى چیست؟ یا احتمالا انگشت شست خود را وارد آن کرده‌اید؟

این جیب برای ساعت است و در اصل براى مردانى که از ساعت جیبى استفاده مى کردند و به محلى براى حفاظت از آن نیاز داشتند، دوخته شد. هرچند، به گفته طراحان شرکت لى وایز، این جیب با گذشت زمان، براى مقاصد متعدد دیگرى به کار گرفته شده است؛ از محلى براى گذاشتن کاندوم تا پول خرد.

اما بعضى افراد کنجکاو بحث این جیب را دوباره پیش کشیده‌اند.

مطلبى در وبسایت رسمی لى وایز منتشر شده که تایید می کند نخستین شلوارهای جین آبى رنگ، چهار جیب داشتند؛ یکى در پشت، یکى در جلو و دو جیب کوچک براى گذاشتن ساعت.

جیب اضافى کاربردهاى متعدد با اسامى متفاوت داشته است؛ از جمله جیب کاندوم، جیب پول خرد، جیب ساعت و جبب بلیت.

به گفته یک پژوهشگر تاریخ لى وایز، این جیب کوچک در قدیمى‌ترین شلوارهاى جینی که در آرشیو شرکت نگهداری می شوند و به حدود سال ١٨٧٩ میلادی باز مى گردند، دیده مى شود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:رمز جیب کوچک جلوی شلوار جین ,لى وایز ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

در حالی که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با کمبود مواد غذایی و قحطی روبرو هستند، تغییرات آب و هوایی "ال نینو" به خشکسالی و کمبود محصولات کشاورزی در کشورهای فقیر دامن زده است.

مسئولان برنامه جهانی غذا می‌گویند، ضمن بیان این مطلب، می‌گویند این سازمان در تامین بودجه مورد نیاز برای تامین کمک‌های غذایی به مردم گرسنه و فقیر جهان دچار بحران شده است.

پدیده آب و هوایی ال نینو با وزش تندبادها و ایجاد تغییرات اقلیمی غیرمعمول در کره زمین، موجب گسترش خشکسالی، نابودی محصولات کشاورزی و دامی و گرسنگی و سوء تغذیه در بخش‌هایی از آفریقا، آسیا و اقیانوس آرام شده است.

روجریو بونیفاسیو از مسئولان برنامه جهانی غذا می‌گوید "ال نینوی اخیر در اوایل بهار امسال آغاز شده و در آغاز زمستان به اوج خود رسید و به نظر می‌رسد یکی از قوی ترین تغییرات ناهنجار اقلیمی در ۵۰ سال اخیر باشد که احتمالا تا اواسط سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

به گفته او "پدیده ال نینوی امسال، فصل درو در همه جای دنیا، از آمریکای مرکزی تا آفریقا و اندونزی، را بر هم ریخته است."

ال‌نینو، یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث تغییرات شدید آب و هوایی و بروز سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی و قحطی در سراسر کره زمین می‌شود. اتیوپی از کشورهایی است که در ۵۰ سال گذشته بیشترین آسیب را در جریان تکرار پدیده ال نینوی متحمل شده است.

ارتارین کازین مدیر برنامه جهانی غذا می‌گوید "اتیوپی امروز شباهتی به اتیوپی ۳۰ سال پیش ندارد؛ و جامعه جهانی باید به خشکسالی به سرعت واکنش نشان دهد. ما نباید صبر کنیم تا بچه ها از گرسنگی بمیرند، بعد اقدام های خود شروع کنیم."

از اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی، خشکسالی و گرسنگی از اتیوپی فراتر رفته و در حال حاضر به سودان و اریتره نیز گسترش یافته است. کشاورزان می‌گویند گاهی برای تهیه تهیه آب خوراکی هم باید ساعت‌ها پیاده راه بروند.

برنامه جهانی غذا، نهاد پیشگام سازمان ملل متحد در مبارزه برعلیه گرسنگی، می گوید بیش از ۱۰ میلیون نفر در اتیوپی نیاز به کمک های فوری غذایی دارند و اگر فورا گام های ضروری برداشته نشود، این رقم تا پایان سال آینده ۱۵ میلیون نفر می‌رسد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ال‌نینو,برنامه جهانی غذا ,سال ۲۰۱۵ میلادی, خشکسالی و گرسنگی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 جانواران زهردار همه جا هستند؛ در ساحل دریا، زیر آب، در جنگل‌ها یا مناطق خشک. نیش برخی از این جانوران به شدت خطرناک و گاهی کشنده است. در این گالری ده جانور از این دسته را بشناسید.

این مار دریایی حدود ۸۰ سانتی‌متر طول دارد و تقریبا در تمام آبهای جهان می‌تواند زندگی کند. این مار دشمن طبیعی ندارد و مقدار بسیار ناچیز زهر آن نیز کشنده است. البته این مار مهاجم نیست و در واقع دور از ساحل زندگی می‌کند.

دسته‌ای از جانوران دریایی "فرش مرجان سانان" نامیده می‌شوند. آنها نه گیاه آبزی، بلکه حیوان محسوب می‌شوند و علاقه‌مندان به نگهداری جانوران دریایی در آکواریوم علاقه ویژه‌ای به آنها دارند. برخی گونه‌های این جانداران یکی از خطرناکترین سم‌های موجود در طبیعت را دارند. برای سم کشنده این جانوران هنوز پادزهری ساخته نشده است.

 زنبور دریایی

در آبهای استرالیا زنبور دریایی نیز پیدا می‌شود. این جانور عمدتاً در دریاهای مناطق گرمسیر استوایی و نیمه استوایی زندگی می‌کند. چتر این جاندار حدود ۲۰ سانتی‌متر قطر و شاخک‌های آن تا سه متر طول دارند. زهر این زنبور از جمله قلب و سیستم عصبی را هدف قرار می‌دهد. در بیش از ۵۵۰۰ مورد مرگبار، حالت شوک یا حمله قلبی ناشی از گزیدن این زنبور منجر به غرق شدن قربانیان شده است. 

 زنبور سرخ آسیایی

این زنبور در شرق و جنوب آسیا یافت می‌شود و از گیاهان و حشرات کوچک تغذیه می‌کند. این زنبور سرخ رنگ گاه تا ۵/۵ سانتی‌متر طول دارد. نیش ۶ میلیمتری این حشره بسیار دردناک است و زهر آن منجر به تجزیه گوشت می‌شود.

 عنکبوت پشت قرمز

این جانور یکی از سمی‌ترین انواع عنکبوت‌ها در جهان است. البته فقط نوع مونث آن خطرناک است. زهر عنکبوت پشت قرمز منجر به گرفتگی عضلات و درد شدید می‌شود. زهر این عنکبوت زمانی خطر حیاتی دارد که به سیستم تنفسی برسد. غذای اصلی این عنکبوت حشرات بالدار هستند. این عنکبوت در آغاز تنها در استرالیا یافت می‌شدند، اما اکنون عرصه زندگی آن تا ژاپن گسترش یافته است.

 کژدم زرد مدیترانه‌ای

زیستگاه کژدم زرد مدیترانه‌ای در شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه است. این جانور با ده سانتی‌متر طول، آب و هوای خشک بیابان را ترجیح می‌دهد و عموما در زیر سنگ‌ها یا در درز صخره‌ها زندگی می‌کند. این کژدم تهاجمی و سریع است و زهر آن سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 قورباغه سمی طلایی

این حیوان کوچک سمی‌ترین قورباغه جهان محسوب می‌شود. اقوام محلی آمریکایی از سم این جاندار در تیرهای خود برای شکار استفاده می‌کنند. این قورباغه سم را از طریق غذا جذب می‌کند. محققان حدس می‌زنند که سم با خوردن سوسک بالدار که حامل مواد سمی است، وارد بدن قورباغه سمی طلایی می‌شود.

 سنگ ماهی

این جانور در کف آب‌های کم‌عمق یا سطح هموار دریاها زندگی می‌کند. این سنگ ماهی ۴۰ سانتی‌متری که از دریای سرخ تا استرالیا یافت می‌شود، در پی شکار در میان مرجان‌ها پنهان می‌شود. گاهی غواص‌ها هم به طور تصادفی هدف نیش زهرآگین این جانور قرار می‌گیرند. درد غیر قابل تحمل، اختلال در ضربان قلب یا ایست تنفسی عواقب چنین رخدادی است.

 هشت‌پای حلقه آبی

این هشت‌پا تا ۲۰ سانتی‌متر طول دارد. حقله‌هایی روی پوست این جانور وجود دارند که در صورت احساس خطر رنگ آبی به خود می‌گیرند. نیش این اختاپوس زهری ترشح می‌کند که به سرعت روی سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد. قربانی حمله این جانور قادر به حرکت نیست، اما همچنان همه چیز را به طور کامل درک می‌کند.

 حلزون مخروطی

حلزون مخروطی در آبهای گرمسیر دیده می‌شود. این حیوان دریایی تا ۱۵ سانتی‌متر رشد می‌کند و به خاطر زیبایی‌اش مورد علاقه مجموعه‌داران است. با این حال مواجهه با این حیوان می‌تواند کشنده باشد. حلزون مخروطی قادر است به سرعت تیر سمی خود را شلیک کند. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:هشت‌پای حلقه آبی,حلزون مخروطی,ده جانور خطرناک,هشت‌پای حلقه آبی,سنگ ماهی,مار دریایی ,قورباغه سمی طلایی,کژدم زرد مدیترانه‌ای, , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

همایون بهزادی ستاره فراموش‌نشدنی فوتبال ایران در دهه چهل شمسی در پی یک دوره طولانی بیماری ریوی بامداد جمعه ۲ بهمن در سن ۷۴ سالگی درگذشت. 

او در دوران فعالیتش در پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران، یکی از بهترین مهاجمان زمان خود به شمار می‌رفت.همایون بهزادی به خاطر قدرتش در پرش و زدن ضربه سر و همچنین توانایی‌های گلزنی به "سرطلایی" شهرت یافت.ضربه‌های سر همایون بهزادی پل صعود تیم ایران به المپیک ۱۹۶۴ در توکیو بود.یکی از حضور‌های فراموش‌نشدنی همایون بهزادی به دیدار همواره داغ میان پرسپولیس و تاج (استقلال کنونی) در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۹۵۲ برمی‌گردد که با پیروزی چشمگیر شش بر صفر به سود پرسپولیس خاتمه یافت. بهزادی با زدن سه گل در یک نیمه چهره‌ی درخشان این مصاف بود.همایون بهزادی همچنین در بین سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۱ خورشیدی ۳۵ بار پیراهن تیم ملی فوتبال ایران را بر تن کرد و ۱۳ گل نیز در این دیدارها به ثمر رساند.در سال ۱۹۶۸ ایران میزبان مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا بود. ملی‌پوشان ایران با درخشش بهزادی که در چهار بازی چهار گل به ثمر رسانده بود، توانستند برای نخستین‌بار قله فوتبال آسیا را فتح کنند."سرطلایی" فوتبال ایران در آبان ماه سال ۱۳۵۴ خورشیدی در جریان دیدار تیم‌های پرسپولیس و نفتیانیک باکو به فعالیت‌های خود به عنوان بازیکن فوتبال پایان داد. او در آن زمان ۳۳ سال و ۱۰ ماه سن داشت.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:همایون بهزادی ستاره فراموش‌نشدنی فوتبال ایران,پرسپولیس,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 ارتش آمریکا به دنبال یک فناوری است که به کمک آن بتواند مغز سربازان را به طور مستقیم به کامپیوتر متصل کند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، بخش فناوری پیشرفته وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، پرده از برنامه تحقیقی تازه‌ای به نام «طراحی سیستم برای مهندسی عصبی» برداشته است.هدف این برنامه طراحی و ساخت افزونه‌ای است که توسط آن سیستم عصبی انسان به طور مستقیم به کامپیوتر وصل شود.اما رابطی که بتوان مغز انسان را به یک سیستم کامپیوتری وصل کند، موضوع تحقیق تازه‌ای نیست.

سال‌هاست که در داستان‌های علمی‌خیالی از قابلیت‌هایی که ممکن است اتصال مغز انسان به کامپیوتر از آن بهرمند شود صحبت می‌شود، اما پیشرفت فناوری روبوتی به اندازه داستان‌های علمی‌خیالی سریع نبوده و هنوز راه زیادی تا به حقیقت پیوستن این داستان‌ها باقی است.

فیلیپ آلودا، یکی از مدیران بخش فناوری ارتش آمریکا، می‌گوید که امروزه بهترین فناوری که در زمینه رابطه بین مغز انسان و کامپیوتر داریم مثل این است که دو ابرکامپیوتر را به وسیله یک مودم قدیمی اینترنت به هم وصل کرده باشیم. اما اگر بتوانیم ابزارهای کارمان را پیشرفته کنیم، می‌توانیم به این ارتباط شکلی حقیقی ببخشیم.

به گزارش وب‌سایت بخش تحقیقات پیشرفته ارتش آمریکا، از برنامه‌های بالقوه این پروژه ساخت ابزاری خواهد بود که به مغز این توانایی را می‌دهد که صداهایی را که برای انسان قابل شنیدن نیست بشنود یا در فضایی که چشم انسان قادر به دیدن نیست، به تحلیل تصاویر اطراف بپردازد.

فناوری‌های موجود در زمینه ارتباط مغز انسان با کامپیوتر قادر به اتصال صد تا هزار سلول عصبی به کامپیوتر هستند، اما این برنامه تازه قصد دارد نه تنها این تعداد را افزایش دهد، بلکه با کم کردن صداهای جانبی، بر کیفیت این ارتباط هم اضافه کند.

اما پروژه‌ای از این دست به همکاری نزدیک دانشمندان متخصص مغز و اعصاب، زیست‌شناسان، مهندسان الکترونیک، مهندسان پزشکی و... نیازمند است. هر محصول نهایی باید زیر نظر پزشکان بر روی انسان آزمایش شود.

با آن که پروژه‌های این مرکز قرار است در ابتدا به خدمت ارتش آمریکا درآید، اما نتایج آن در نهایت در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: ارتش آمریکا,داستان‌های علمی‌خیالی,رابطه بین مغز انسان و کامپیوتر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com