جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

رامین گلستانیان، فیزیک‌دان ایرانی و استاد دانشگاه آکسفورد، برنده نشان "هول‌وک" از انجمن‌های فیزیک بریتانیا و فرانسه شد. این یکی از مدال‌های معتبر جهانی در این رشته است.

نشان Holweck، از جوایز عمده جهانی در رشته فیزیک است که هر سال در انتخاب مشترک انجمن فیزیک بریتانیا و انجمن فیزیک فرانسه به یک فیزیک‌دان می‌رسد.

این نشان که جایزه نقدی هم به همراه دارد، یکی از چهار مدالی است که این دو انجمن به فیزیک‌دانان می‌دهند و به طور چرخشی به پژوهشگرانی داده می‌شود که در بریتانیا و فرانسه مستقر هستند.

طبق اعلام انجمن‌های فیزیک بریتانیا و فرانسه، این نشان به دلیل "نقش پیش‌تاز رامین گلستانیان در زمینه مواد نرم فعال و به خصوص شناگران میکروسکوپی و ذرات کولوییدی فعال" به او می‌رسد.

به نوشته وبسایت انجمن فیزیک ایران، آقای گلستانیان کارشناسی فیزیک را در دانشگاه صنعتی شریف خوانده و سپس برای کارشناسی ارشد و دکتری، در دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان ادامه داده است.

او پس از آن مدتی در هیات علمی همان دانشگاه بوده است.

این فیزیک‌دان در حال حاضر استاد فیزیک دانشگاه آکسفورد است.

این جایزه به یادبود "فرناند هول‌وک"، فیزیک‌دانی که در زمان اشغال فرانسه توسط نازی‌ها در جنگ جهانی دوم در دست گشتاپو شکنجه و کشته شد، به اسم او نام‌گذاری شده است.

جایزه و نشان رامین گلستانیان هفته آینده روز چهارشنبه ۲۷ اوت در مراسمی در فرانسه به او داده می‌شود.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:رامین گلستانیان,فیزیک‌دان ایرانی,نشان 'هول‌وک' برای فیزیک‌دان ایرانی,فیزیک‌دانان ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در قرن سوم هجری پس از حمله اعراب به ایران، نیاکان پارسیان امروز هند به دلیل آزار و اذیت مذهبی از سوی مسلمانان به هند کوچ کردند. جمعیت پارسیان هند حدود صدهزار نفر برآورد می‌شود. بسیاری از آنان هرگز ایران را ندیده‌اند.جامعه پارسیان زرتشتی در هند، که نیاکانشان صدها سال پیش از ایران به هند کوچ کردند، هنوز آئین‌ها و باورهای خود را پاس می‌دارند. در قرن سوم هجری پس از حمله اعراب مسلمان به ایران، نیاکان پارسیان امروز هند به دلیل آزار و اذیت مذهبی از سوی مسلمانان به هند کوچ کردند. جمعیت پارسیان هند در حال حاضر حدود صدهزار نفر برآورد می‌شود و اکثر آن‌ها در شهر بمبئی زندگی می‌کنند.

با گذشت حدود ۱۲۰۰ سال از کوچ پارسیان به‌ هند، نوادگان آن‌ها بسیاری از سنن ایرانی را حفظ کرده‌اند.بسیاری از این پارسیان هرگز ایران را ندیده‌اند.در کتاب "قصه سنجان" به زبان بهمن پسر کیقباد که از جمله معدود نوشته‌های بازمانده از ادبیات پراکنده و اندک زرتشتیان به زبان پارسی است، نیاکان پارسیان هند سفر مخاطره‌آمیزی از ایران به هند داشته‌اند. قصه تلخ و دردناک کوچ بخشی از ایرانیان زرتشتی به هند، نسل به نسل و سینه به سینه روایت شده تا سرانجام مردی از نسل آن مهاجران، این روایت شفاهی را به نظم درآورده است.بهمن کیقباد حدود سال ۱۶۰۰ میلادی منظومه "قصه سنجان" را نوشته است. او در این منظومه تاکید کرده روایت کوچ پارسیان زرتشتی از ایران به هند که سینه به سینه منتقل شده را از موبدان مورد اطمینان شنیده و به نظم درآورده است.

او همچنین نوشته که در این روایت دردناک از هر صد تنها یکی را نوشته و اصل روایت مفصل‌تر است.این گروه از پارسیان زرتشیتی پس از شکست ساسانیان از مسلمانان از ترس مسلمانان ابتدا به کوه‌های خراسان پناه بردند و حدود ۱۰۰ سال در این کوه‌ها زندگی کردند. آن‌گاه به سوی جزیره هرمز روانه شدند. در "قصه سنجان" آمده: مقام و جای و باغ و کاخ و ایوان / همه بگذاشتند از بهر دینشان / به کوهستان همی ماندند صد سال/ چو ایشان را بدین‌گونه شده حال / ابا دستور و بهدین یگانه / بسوی شهر هرمز شد روانه.پارسیان زرتشتی که نمی‌خواستند مورد اذیت و آزار مسلمانان قرار بگیرند، چند سالی هم در جزیره هرمز باقی ماندند (حدود ۱۵ سال) تا این‌که پای مسلمانان به جزیره هرمز هم باز شد. وقتی اوضاع را ناگزار دیدند، با صلاحدید بزرگان قوم خویش روانه هندوستان شدند. در "قصه سنجان" آمده: زن و فرزند در کشتی نشاندند / به‌سوی هند کشتی تیز راندندآن‌طور که در کتاب "قصه سنجان" آمده کشتی در دریا دچار طوفان می‌شود. پارسیان زرتشتی در کشتی طوفان‌زده، آتش بر می‌افروزند، گرد آتش جمع می‌شوند و برای رهایی از این مصیبت "دست به دعا" می‌برند.

 

به هر تقدیر دریا آرام می‌گیرد و پارسیان زرتشی کشتی را به سوی گجرات هند می‌رانند.پارسیان پس از رسیدن به گجرات از "جادی رانه" حاکم گجرات "پناه" می‌جویند. حاکم گجرات با چند شرط به آن‌ها اجازه اقامت می‌دهد، از جمله این‌که جنگ‌افزارهایشان را از خود دور کنند و خلع سلاح شوند. پارسیان شرایط حاکم گجرات را می‌پذیرند.حاکم گجرات قطعه زمینی در دشتی وسیع به پارسیان می‌دهد تا بتوانند در آن بنایی فراهم کنند و آتش بهرام را در آن روشن نگهدارند. پارسیان این دشت وسیع و سرسبز را آباد می‌کنند و آن را به یاد سرزمین خود در ایران "سنجان" نام می‌نهند.پارسیان هند تا قرن‌ها پس از مهاجرت به هند از طریق نامه ارتباط خود با موبدان زرتشتی در ایران را حفظ کردند.

پروفسور جکسون شرق‌شناس آمریکایی درباره کوچ پارسیان از ایران به هند می‌نویسد: «در سال ۷۱۶ میلادی یعنی ۶۵ سال پس از کشته شدن یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، وارد سنجان هندوستان شدند.»در "قصه سنجان" آمده: تو ای آب و ای باد و ای کوه و خاک / زما گوی بدرود بر مام پاک / بگو نام نیک تو پاینده باد/ دل ما زمهر تو تابنده باد/ مرنج ار ز تو روی برتافتیم / سوی کشور هند بشتافتیم / سپاس و درود تو داریم پاس / ترا نیک خواهیم و هوده شناس/ بیاد تو یک شعله روشن کنیم / بنام تو یک گوشه گلشن کنیم.زرتشتیان حدود ۴۵ آتشکده‌ی بزرگ و مهم در سراسر هند ساخته‌اند. آن‌ها در هند به نیکوکاری و پاکیزگی شهره‌اند.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نیاکان پارسیان هند, کیقباد,کوچ پارسیان زرتشتی از ایران به هند,پارسیان زرتشتی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سیمین بهبهانی شاعر و غزلسرای نامی ایران در سن ۸۸ سالگی بامداد روز سه شنبه ۲۸ مردادماه در بیمارستانی در تهران درگذشت. این شاعر نامدار از چندی پیش در بیمارستان بستری و به اغما رفته بود.

سیمین بهبهانی روز ۲۸ تیر ماه ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد. پدرش عباس خلیلی مدیر روزنامه اقدام بود. مادرش فخر عظما ارغون شاعر و سردبیر روزنامه آینده ایران بود. سیمین در سال ۱۳۲۵ با حسن بهبهانی ازدواج کرد و با آنکه در سال ۱۳۴۹ از او جداشد، اما نام خانوادگی بهبهانی را از همسر اول برای خود نگاه داشت. سیمین در دانشکده حقوق  دانشگاه تهران تحصیل کرد و به مدت ۳۰ سال از ۱۳۳۰ تا ۱۳۶۰ در آموزش و پرورش به شغل دبیری اشتغال داشت.

درسال ۱۳۴۸ عضو شورا ی شعر و موسیقی شد و از اعضای فعال کانون نویسندگان ایران بود. سیمین به پاس فعالیت هایش شهرت جهانی یافت و جوایز لیلیان هیلمن- داشیل هامت و نیز نشان کارل فون اوسی یتسکی آلمان را در سال ۱۳۷۸ دریافت کرد.

سیمین بهبهانی علاوه بر عمری پربار در شعر و شاعری و ۲۰ مجموعه شعر که نخستین آنها در سال ۱۳۳۰ و تازه ترین آنها در سال ۱۳۹۰ انتشار یافت . غزل های سیمین بیشتر مورد استقبال خوانندگان سرشناس و ملی ایران قرار گرفته و شعر «دوباره می سازمت وطن» او از اشعار کلاسیک زبان فارسی است.

نخستین شعرهای سیمین که در ۱۴ سالگی سروده بود در روزنامه نوبهار به مدیریت ملک الشعراء بهار به چاپ رسید و «سه تار شکسته» نخستین مجموعه شعر سیمین در سال ۱۳۳۰ انتشار یافت. بیش از ۳۰۰ ترانه سروده شده توسط سیمین از سوی خوانندگان سرشناس و آهنگسازان مشهور در رادیو ایران اجرا شده است. مجموعه شعرهای «جای پا»، «چلچراغ»، «مرمر»، «رستاخیز»، «دشت ارژن»، «یک دریچه آزادی»، و «خطی زسرعت و آتش» همگی در ایران انتشار یافته است. «مجموعه اشعار سیمین بهبهانی» آخرین اثر سیمین بهبهانی درسال ۱۳۹۰ از سوی نشر نگاه منتشر شده است.

شجریان خواننده سرشناس  غزل «چرا رفتی» سیمین را به تازگی اجرا کرده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سیمین بهبهانی ,شاعر و غزلسرای نامی ایران,ملک الشعراء بهار,شجریان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

وجود یک بطری پلاستیکی در پس زمینه یک عکس تبلیغاتی برای فصل جدید سریال تلویزیونی سریال داونتون ابی خبرساز شده است.

در این عکس، روی تاقچه ای پشت سر دو شخصیت این سریال تاریخی، یعنی هیو بونویل و لارا کارمایکل، یک بطری پلاستیکی آب قرار دارد.

بطری های پلاستیکی در بریتانیا تا اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی رواج نداشتند - یعنی حدود ۳۶ سال پس از زمانی که وقایع فصل های تازه داونتون ابی در آن رخ می دهند.

این عکس نخستین بار در اینستاگرام قرار گرفت و چشم های تیز مشتاقان سریال، بطری آب پشت سر بازیگرها را دید و این گاف را به سرعت در شبکه های اجتماعی پخش کردند. تهیه کنندگان اکنون آن را از اینستاگرام و وبسایت آی تی وی حذف کرده اند.

این نخستین گاف سازندگان سریال داونتون ابی نیست. در صحنه هایی از قسمت های پیشین این سریال، آنتن های تلویزیونی و خط کشی های زرد خیابانی هم دیده شده است و شماری از ببینندگان نیز از عدم تناسب برخی از اصطلاح های عامیانه با زبان مرسوم در آن دوران تاریخی نیز شکایت کرده اند.

با این حال جولیان فلوز،‌ نویسنده این سریال، از آن دفاع کرده و گفته است که به باور او این سریال به قدر کافی دقیق است.

سریال داونتون ابی به تهیه کنندگی شبکه تلویزیونی مستقل آی تی وی۱ بریتانیا، داستان زندگی خانواده ای اشرافی و پیشخدمت های آنان را در دوران پادشاهی شاه جورج پنجم روایت می کند.

این سریال که تاکنون برنده جوایز گلدن گلوب و امی شده است، امسال نیز نامزد جایزه تلویزیونی امی در رشته بهترین سریال درام شده است.

علاوه بر این، میشل داکری در رشته بهترین بازیگر زن سریال درام و سه بازیگر دیگر این سریال در رشته بهترین بازیگران نقش مکمل نامزد جایزه امی ۲۰۱۴ شده اند.

پخش فصل پنجم سریال داونتون ابی در سپتامبر آغاز خواهد شد.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:طری پلاستیکی آب در سریال داونتون ابی,فصل پنجم سریال داونتون ابی,اینستاگرام,لارا کارمایکل,هیو بونویل ,سریال تاریخی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان یک جزء ناشناخته سیستم ایمنی بدن را کشف کرده اند که می تواند عوامل بیماری زای باکتریایی را به طور مستقیم  شناسایی ونابود( عوامل بیماریزای باکتری  می توانند توسط آنتی بادیها  نیزخنثی شوند)  نمایند.محققان ماکس پلانک دریافته اند که شیوه متفاوتی برای شناسایی پاتوژن ها در بدن وجود دارد.این ماده یک هیروکربن آریل است که توسط دانشمندان دارو ساز و سم شناسان بعنوان یکی از سموم زیست محیطی در طبیعت شناسایی شده است و این در حالیست که این ماده  نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن ایفا می نماید.این ماده مانند یک پذیرنده مواد سمی مانند دیوکسین که نقش تخریبی در سلول های زنده موجودات دراد ایفا می نماید .
اما میزان زیاد وجود این ماده در میان سلول های ایمنی و سایر سلولها و همچنین طیف گسترده وجود آن در جانداران از کرمها و حشرات تا انسانها دانشمندان را حیرت زده نموده است. دانشمندان معتقدند که این گستردگی در بین موجودات زنده فقط مربوط به شناسایی مواد سمی در بدن نبوده و این مواد نقش حیاتی در ایمنی و مقابلع با عفونت ها دارند.در حقیقت این مواد باعث شناسایی دشمن و عفونت ها در بدن می گردند و بدون آنها بدن قادر به شناسایی مهاجم نمی باشد.در موش های آزمایش شده آلوده به باکتری  عفونت تنفسی ،بدون وجود این مواد ششها دارای میزان بیشتری باکتری همراه با علائم شدیدتر بیماری و حتی مرگ بوده اند.
این مواد برای پاتوژن یک برکت و یک نفرین هم زمان است زیرا با اتصال به این مواد، پاتوژن در ابتدا به سهولت باعث آلودگی میزبان می گردد ولی در ادامه باعث ردگیری پاتوژن ها به سهولت توسط سیستم ایمنی بدن می گردند.این مواد با اتصال به رنگدانه های باکتری باعث بروز ژنهای شکننده عوامل بیماری زا در سلول می گردند.
جندی شاپور البرز .مرداد 93
SciTechDaily
 
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:هیروکربن آریل,سیستم ایمنی بدن,پاتوژن , عفونت تنفسی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مهاجرت نخبگان این مرز و بوم آماری تکان دهنده دارد.نمی دانم واقعا هزینه ها و خسارات مالی این گونه از دست دادن این ذخایر ارزشمند از سوی کدام سازمان یا نهاد ایرانی محاسبه اندازه گیری و مورد مطالعه قرار می گیرد .ما تا کنون با کدامین نمودار مقایسه ای در مورد کاهش یا افزایش نرخ مهاجرت ایرانیان در طول این سالها برخورد کرده ایم؟آیا دلایل آن مورد بررسی قرار گرفته است؟این نخبگان شاید از صدها معدن و ذخایر ملی کشور ارزشمندترند.آنها کسانی هستند که می توانند نسل آینده ایران را متحول کنند .آنها ذخایر ژنتیکی هوش و استعداد فوق العاده ایرانیند که ما به سادگی از کنار آنها می گذریم .مطمئن هستم که حتی یک نفر آنان ارزشی ده ها برابر منابع ما دارد .آنها سازندگان دانش و فرهنگ ما می توانند باشند همانطور که اکنون جوانان سایر کشور ها از استعداد آنها در دانشگاه هایشان بهره مند می شوند .چند درصد مردم از چنین هوشی بهره برده اند که ما براحتی و دو دستی آنان را تقدیم بیگانگان می کنیم.این درد را چگونه باید حل کرد؟البته نیازی به آمار نیست در همین بخش فقط با مروری به فرهیختگان ایرانی که در خارج به سر می برند و من هر از چند گاهی بعد از غرور آفرینی و جهانی شدن آنان از طریق سایتهای خارجی با آنها آشنا می شوم و مطالب مرتبط و تصاویر آنان را در این تارنما(بخش ایران زمین و شخصیتهای به یاد ماندنی) قرار می دهم ،می تواند به خیل دانشمندان و نخبگان ایرانی موجود در خارج کشور پی برد.درست است که این افتخار است که ما تعداد زیادی استاد دانشگاه ، هنرمند و در کل فرهیخته در سراسر جهان داریم ولی چرا قادر به نگهداری آنها در کشور مادریشان نیستیم؟

جندی شاپور البرز.پیمان کیان

محل کار و فعالیت برخی مدال آوران ریاضی ایرانی (برندگان مدال های المپیادریاضی از سال 71 تا 85)

 منبع جدول ذیل :بی بی سی نیوز 

کسری رفیعی

استاد گروه ریاض دانشگاه اوکلاهاما در آمریکا

رامین تکلوبیغش فارغ التحصیل دانشگاه جان هاپکینز آمریکا و استاد دانشگاه پرینستون
محمد مهدیان دکترا مهندسی ریاضی از دانشگاه ماساچوست آمریکا
افشین عبداللهی دکترای مهندسی برق از دانشگاه کالیفرنیا آمریکا و دستیار ساخت کامپیوتر پیشرفته در این دانشگاه
مریم میرزاخانی ریاضیدان و استاد دانشگاه استنفورد آمریکا
رویا بهشتی زواره استاد دانشگاه تکنولوژی ماساچوست آمریکا و استاد ریاضی دانشگاه واشنگتن
محمد جواهری استاد ریاضیدان دانشگاه ترینیتی هارتفورد آمریکا
کیوان مالحی استاد ریاضی دانشگاه آمریکایی و آلمانی ژاکوب برمن
ایمان افتخاری استاد علوم ریاضی دانشگاه هاروارد آمریکا
علیرضا صالحی‌گل‌سفیدی استاد علوم ریاضی دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا
هادی سلماسیان استاد علوم ریاضی و آمار دانشگاه اوتاوای آمریکا
محسن بهرام‌گیری دکترای علوم ریاضی دانشگاه ماساچوست آمریکا
محسن بیاتی فوق دکترای فناوری اطلاعات از دانشگاه استنفورد و عضو تیم تحقیقاتی شرکت مایکروسافت
امید امینی پژوهشگر مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه بزرگترین مرکز علمی - پژوهشی فرانسه
شاهد حاجی‌علی‌احمد دکترای علوم ریاضی در دانشگاه میشیگان آمریکا و عضو گروه تحقیقاتی شرکت مایکروسافت
جواد لوایی‌یانسی دکترای مکانیک از دانشگاه فناوری کالیفرنیا و برنده جایزه بهترین پایان‌نامه سال دانشگاهی آمریکا
علی شوریده استادیار اقتصاد دانشگاه نیویورک
مازیار میررحیمی دکترای ریاضی و مهندسی کنترل از دانشگاه پاریس فرانسه
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مهاجرت نخبگان, خانم مریم میرزاخانی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

لورن باکال، بازیگر قدیمی تئاتر و سینما، در ۸۹سالگی در آمریکا درگذشت.

کارنامه این بازیگر در هالیوود به هفت دهه می‌رسد. او در ۱۹سالگی نقش به‌یادماندنی خود را در فیلم "داشتن یا نداشتن" در مقابل همفری بوگارت بازی کرد؛ کسی که بعدتر با او ازدواج کرد.بیش از پنجاه سال پیش با فیلم "آینه دو رو دارد"، هم یک جایزه گلدن گلوب گرفت و هم نامزد جوایز اسکار شد.

او در فیلم "قتل در قطار سریع‌السیر شرق" به کارگردانی سیدنی لومت هم خوش درخشید.

لورن باکال که در سال ۱۹۲۴ میلادی در بروکلین نیویورک به دنیا آمده بود، یکی از بزرگ‌ترین ستارگان تاریخ سینما شد.او به‌خصوص به صدای خش‌دار و زیبایی خیره‌کننده‌اش شهرت داشت.

این‌طور گزارش شده که او بر اثر سکته، در خانه‌اش در نیویورک درگذشته است.لورن باکال با بیش از ۳۰ فیلم در کارنامه‌اش، در سال ۲۰۰۹ میلادی به خاطر "جایگاه مرکزی در عصر طلایی تصاویر متحرک" یک اسکار افتخاری گرفت.

نقش بانوی سرسخت و در عین حال مهربانی که او در "داشتن یا نداشتن" بازی کرد، یکی از بهترین نمونه‌ها از اولین بازی یک هنرپیشه در تاریخ سینما را رقم زد.

بازی‌های او اغلب با صدای رفعت هاشم‌پور و تاج‌الملوک وزیری در ایران دوبله و پخش شده است.

همسر نخست او، همفری بوگارت بود و تا پایان عمر این بازیگر در سال ۱۹۵۷ با او زندگی می‌کرد.

بعدا با جیسون روباردز ازدواج کرد. او از این دو ازدواج سه فرزند داشت.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:لورن باکال,رفعت هاشم‌پور,تاج‌الملوک وزیری ,همفری بوگارت,قتل در قطار سریع‌السیر شرق,فیلم , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی – آمریکایی و استاد ریاضی دانشگاه استنفورد اولین زنی است که نشان معتبر فیلدز را دریافت می کند. نشان فیلدز را «جایزه نوبل ریاضیات» می دانند. نشان فیلدز برای قدردانی از کمک خانم میرزاخانی به درک قرینگی سطوح منحنی به وی اعطا شد.

نشان فیلدز سال ۲۰۱۴ به مریم میرزاخانی، استاد ریاضیات دانشگاه استنفورد تعلق گرفت. از سال ۱۳۱۵ که جایزه باپرستیژ فیلدز برای قدردانی از ریاضیدانان درنظرگرفته شد، این اولین بار است که یک زن جایزه را از آن خود می کند.

خانم میرزاخانی درباره دریافت جایزه گفت: «این افتخاری بزرگ برای من است. خوشحال می شوم اگر این جایزه مشوقی باشد برای دانشمندان و ریاضیدانان زن جوان. اطمینان دارم که زنان بسیاری در سال های آینده این جایزه را از آن خود خواهند کرد.»

نشان فیلد که عنوان رسمی آن «مدال بین المللی برای کشفیات برجسته در ریاضی» است، روز چهارشنبه ۲۲ مرداد در کنگره اتحادیه بین المللی ریاضیات به مریم میرزاخانی داده می شود. میزبان مراسم امسال، شهر سئول کره جنوبی است. خانم میرزاخانی بعد از پاول کوهن، دومین استاد دانشگاه استنفورد است که نشان فیلد را دریافت می کند. پاول کوهن در سال ۱۳۴۵ این جایزه را از آن خود کرد.

تحقیقات خانم میرزاخانی در زمینه هندسه و سیستم های دینامیک، به ویژه کمک او به درک بهتر قرینگی سطوح منحنی همچون کره، سطح دونات و اجسام هذلولی جایزه امسال را نصیب او کرد. هرچند کارهای خانم میرزاخانی «ریاضیات محض» عمدتاً تئوری است، در فیزیک و تئوری کوآنتوم هم کاربرد دارد.

جان هنسی، رئیس دانشگاه استنفورد از سوی دانشگاه این پیروزی را به مریم میرزاخانی تبریک گفت و اظهار داشت:

«دستآوردهای علمی مریم مایه مباهات ما و دپارتمان ریاضی دانشگاه است. امیدواریم این جایزه الهامبخش ریاضیدانان بسیاری باشد.»

مریم میرزاخانی در تهران زاده و بزرگ شده است. کوچکتر که بود، رویای نویسنده شدن را در سر داشت. اما در دوران دبیرستان اشتیاق به حل مسائل ریاضی اثبات قضیه های ریاضی و هندسه نظرش را عوض کرد.

دنیای ریاضیات هنگامی با نام مریم میرزاخانی آشنا شد که او در سال های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ دوبار پیاپی در المپیک بین المللی ریاضی مدال طلا را ربود. او در مسابقه سال ۱۳۷۴ نمره کامل را کسب کرد.  خانم میرزاخانی در سال ۱۳۷۸ مدرک کارشناسی ریاضیات را از دانشگاه صنعتی شریف کسب کرد و سپس به دانشگاه هاروارد رفت و تحت راهنمایی استاد کرتیس مک مولن – که خود از برندگان نشان فیلد بود – دکترای ریاضی اش را گرفت.

خانم میرزاخانی سپس سال ها در زمینه های مختلف ریاضی پژوهش کرد، تا این که در سال ۱۳۸۷ به سمت استادی ریاضیات در دانشگاه استنفورد رسید. وی با همسر و دختر سه ساله اش زندگی می کند.

نشان فیلدز به ابتکار ریاضی ‌دان کانادایی جان چارلز فیلد پاگرفت. این جایزه‌ هر چهار سال یکبار در جریان کنگره اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضیدانان زیر چهل سال اعطا می شود که کار ارزنده‌ای در زمینه ریاضیات انجام داده باشند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی – آمریکایی , استاد ریاضی دانشگاه استنفورد, اولین زنی است که نشان معتبر فیلدز را دریافت می کند,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

به گزارش انجمن بین‌المللی جراحی زیبایی (ISAPS)، در سال ۲۰۱۳، بیش از ۲۳ میلیون عمل جراحی و روش غیرجراحی زیبایی در دنیا انجام شده است. در این گزارش ایران در میان ده کشور اول دنیا است که در سال گذشته حدود ۱۷۵ هزار مورد جراحی و غیرجراحی زیبایی در آن انجام گرفته است.

این انجمن که ۲۷۰۰ جراح پلاستیک در ۹۵ کشور دنیا عضو آن هستند، مجموع عمل‌های جراحی و روش‌های غیرجراحی زیبایی را در دنیا در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به ترتیب ۱۴میلیون و ۱۰۰ هزار و ۱۴میلیون و ۷۰۰ هزار مورد گزارش کرده بود.

بیست میلیون مورد از این عمل‌ها و روش‌ها روی خانم‌ها (۸۷.۲ درصد) انجام شده و سه میلیون مورد روی مردان.

در بین خانم‌ها در مجموع پستان بیشتر از همه اعضا برای زیبایی زیر تیغ جراحی رفته است.

خانم‌ها بیش از همه به بزرگ کردن پستان، لیپوساکشن، جراحی پلک (Blepharoplasty)، ترمیم با چربی (Lipostructure) و بالاکشیدن پستان علاقمند بوده‌اند.

اما مردان به جراحی بینی، کوچک کردن پستان، جراحی زیبایی پلک، لیپوساکشن و جراحی زیبایی گوش نیاز داشتند.

در این گزارش ایران در میان ده کشور اول دنیا است و در کل یک درصد جراحی‌های زیبایی دنیا و نیم درصد روش‌های غیرجراحی زیبایی در ایران انجام می‌شود، بطور کلی سهم ایران از این نظر در دنیا هفت دهم درصد (۱۷۴,۷۷۸) بوده در حالیکه جمعیت ایران یک صدم جمعیت دنیاست.

در میان اعمال جراحی زیبایی در دنیا، بزرگ کردن پستان رایج‌ترین عمل است در حالیکه در ایران جراحی بینی شایعترین جراحی زیبایی با ۳۷۴۲۳ مورد است.

ایران از نظر تعداد جراحی بینی در دنیا پنجم است.

در سال ۲۰۱۳ در ایران، برای خانم‌ها جراحی کوچک کردن پستان ۹۳۹۶ مورد بیشتر از بزرگ کردن آن که ۸۶۳۰ مورد بوده، انجام شده است. بالاکشیدن پستان هم برای خانم‌های ایرانی ۶۵۶۹ بار انجام شده است.

اما برای آقایان ایرانی، کوچک کردن پستان به دلیل گاینکوماستی (بزرگی غیر معمول پستان مردان) ۲۱۳۷ بار انجام شده است.

بعد از جراحی بینی، جراحی‌های ترمیمی با چربی (Lipostructure or Lipofilling) یا به اصلاح پیوند چربی، شایعترین جراحی‌های زیبایی در ایران با ۱۲۱۴۳مورد بوده است.

در این روش‌ها به زبان ساده، چربی از نقطه‌ای از بدن مثل باسن برداشته می‌شود و در داخل عضوی دیگر مثل پستان کاشته می‌شود.این روش‌ها زیر بی‌حسی موضعی، آرام‌بخش‌های وریدی و در موارد طولانی بیهوشی عمومی انجام می‌شوند.

ابدومینوپلاستی (صاف و سفت کردن شکم) هم جراحی پرطرفداری در ایران بوده است و ۷۹۵۴ در سال گذشته انجام شده است.

در میان روش‌های زیبایی غیرجراحی، بوتاکس (تزریق سم بوتولینوم) هم در دنیا و هم ایران رایج ترین است و در سال گذشته ۱۰۷۸۱مورد از این روش استفاده شده است.

بعد از بوتاکس، تزریق مواد پرکننده و قابل جذب (Fillers & Resorbable)، بیشتر از همه در دنیا و ایران طرفدار دارد.

در این روش‌ها چربی نقاط دیگر بدن مثل باسن، هیالورونیک اسید و یا هورمون اریترپوئتین (EPO) به نقطه‌ای دیگر از بدن تزریق می‌شود.

مو زدایی لیزری با ۷۶۰۴ مورد سومین روش شایع غیرجراحی زیبایی در ایران بوده است.

ایران از نظر جراحی‌های زیبایی در ناحیه سر و صورت در دنیا هشتم (۱.۵%)، پستان دهم (۰.۸%)، بدن و اندام‌ها (دست و پا) دهم (۰.۷%)، و از نظر کلیه اعمال جراحی و غیرجراحی زیبایی در دنیا دهم است.

 bbc news

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جراحی پلاستیک,انجمن بین‌المللی جراحی زیبایی (ISAPS),جراحی زیبایی,رتبه ایران در جراحی زیبایی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ماه وقتی در مدار خود به حضیض یا نزدیکترین فاصله‌اش با زمین می‌رسد اینقدر بزرگ به نظر می‌رسد. دلیل این بزرگی غیرعادی این است که ماه در بیست سال گذشته به این حد به زمین نزدیک نبوده است.ماه بعنوان بزرگترین جرم آسمانی که از زمین دیده ‌می‌شود همواره بشر را مسحور خود کرده و باورهای زیادی در مورد تاثیر ماه بر زندگی و رفتار آدمی وجود دارد. اما کدامیک درست و کدام خرافه هستند؟

باروری

ماه قمری یا یک دور گردش ماه به دور زمین تقریبا ۲۸ روز طول می‌کشد و عادت ماهانه زنان بطور متوسط هر ۲۸ روز یکبار اتفاق می‌افتد، بنابراین تصور می‌شد بین باروری و ماه کامل ارتباطی وجود دارد که فعلا هیچ دلیل علمی در تایید آن در دست نیست.

در مورد در برخی آبزیان ممکن است ارتباطی وجود داشته باشد چون تخم‌ریزی و زاد و ولد این موجودات به جزر و مد ممکن است ربط داشته باشد که محصول مستقیم تاثیر جاذبه ماه بر کره زمین است.

زایمان

این باوری قدیمی است که در زمان ماه کامل تعداد زایمان زیاد می‌شود. ماماهای باسابقه بخش‌های زایمان معمولا به این موضوع باور دارند و به آن اشاره می‌کنند اما تحقیقات علمی این موضوع را تایید نمی‌کند.

سلامت روانی

درمورد تاثیر ماه کامل بر رفتار افراد مبتلا به بیماری‌های روانی از دیرباز باورهای زیادی وجود داشته اما در این مورد هم شواهد علمی وجود ندارد.

در مورد تاثیر ماه کامل بر حمله صرع هم دلیل علمی وجود ندارد.

خشونت و جرم

با اینکه تحقیقاتی نشان داده‌اند رفتارهای خشن و مجرمانه در شب ماه کامل بیشتر می‌شوند، اما تحقیقات دیگری هم هستند هیچ رابطه‌ای در این مورد پیدا نکرده‌اند.

با این حال ممکن است در بعضی مناطق پلیس در شب‌های ماه کامل نیروی خود را تقویت کند.

خودکشی

این که خودکشی در شب‌های ماه‌ کامل بیشتر می‌شود باوری است قدیمی اما تحقیقات متعدد هیچ رابطه‌ای بین خودکشی و ماه کامل پیدا نکرده اند.

تحقیقات همچنین رابطه‌ای بین شمار مراجعات و بستری در بیمارستان، حوادث رانندگی، و سوء مصرف مواد مخدر با ماه کامل پیدا نکرده‌اند.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ماه کامل؛ باورها و خرافات,خشونت و جرم,خودکشی,سلامت روانی,زایمان,باروری,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

رابین ویلیامز، یکی از موفق ترین هنرپیشگان و کمدین های آمریکایی در ۶۳ سالگی درگذشت.کالیفرنیا احتمال می دهد که او خودکشی کرده باشد.

پلیس می گوید که حوالی ظهر به وقت محلی، نیروهای اورژانس به خانه او رفتند و جسد بی جان او را یافتند.

رابین ویلیامز فیلم های بسیاری بازی کرده که از جمله آنها می توان به "صبح بخیر ویتنام"، "خانم داتفایر" "انجمن شاعران مرده" و "گود ویل هانتینگ" اشاره کرد.

او برای بازی در این آخری جایزه اسکار گرفت.

رابین ویلیامز پیشتر درباره اعتیادش به الکل و مواد مخدر آزادانه صحبت کرده بود.

او در ماه ژوئیه برای آنچه که خودش "خرده کاری" می نامید به یک مرکز ترک اعتیاد رفته بود.

پلیس گفته آنچه به نظر می رسد این است که آقای ویلیامز از خفگی مرده است. اما اظهار نظر دقیق در این خصوص را به بعد موکول کرد که گزارش پزشکی قانونی منتشر شود.

همسر رابین ویلیامز، بیانیه ای منتشر کرده و گفته "عمیقا دل شکسته است."

در این بیانیه، او از مردم خواسته تا اجازه دهند که خانواده با اندوهشان بسازند: "امیدواریم که تمرکز بر مرگ رابین نباشد، بلکه تمرکز بر بی شمار لحظه ای باشد که او به مردم شادی و خنده هدیه داد."

ویلیامز از ازدواج های قبلی اش، او سه فرزند داشت.

رابین ویلیامز، متولد سال 1951 میلادی در شهر شیکاگو بود. در دوره دبیرستان وارد گروه تئاتر شد و برای یادگیری تئاتر به مدرسه معتبر جولیارد در نیویورک رفت.

یکی از معلم هایش او را تشویق کرد تا بخت خود را در کمدی بیازماید.

نخستین بار او در یک مجموعه تلویزیونی در سالهای 70 میلادی به نام "مورک و میندی" درخشید. او نقش یک آدم فضایی عجیب را در آن سریال بازی می کرد.

او در کنار بازی در فیلم های سینمایی در تمام سال های فعالیتش روی صحنه هم برنامه های کمدی اجرا می کرد.

bbc news

فیلم‌شناسی

  • عروسی بزرگ - (۲۰۱۳)
  • شب در موزه: نبرد اسمیتسونین - (۲۰۰۹)
  • شب در موزه - (۲۰۰۶)
  • آر وی - (۲۰۰۶)
  • ربات‌ها - (۲۰۰۵)
  • یک ساعت عکاسی - (۲۰۰۲)
  • بی‌خوابی - (۲۰۰۲)
  • مرد دویست ساله - (۱۹۹۹)
  • پچ آدامز (۱۹۹۸)
  • ویل هانتینگ خوب - (۱۹۹۷)
  • فلابر - (۱۹۹۷)
  • دوستان - (۱۹۹۷)
  • هملت - (۱۹۹۶)
  • جومانجی - (۱۹۹۵)
  • خانم دابت فایر - (۱۹۹۳)
  • علاالدین (کارتون، دوبلر) - (۱۹۹۲)
  • مرگ دوباره - (۱۹۹۱)
  • بیداری‌ها - (۱۹۹۰)
  • انجمن شاعران مرده - (۱۹۸۹)
  • ملوان زبل - (۱۹۸۰)
  • به دام انداختن
  • چه رویاها می‌آیند
  • شاه ماهیگیر
  • رئیس جمهور بعدی
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مرگ رابین ویلیامز,اعتیادش به الکل و مواد مخدر, , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 پایگاه اینترنتی "اقتصاد نیوز" از ایده ساده‌ای پرده برداشته که دردسر پهن و جمع کردن چادر را هم از راننده می‌گیرد. این وبسایت، شخصی را توصیف می‌کند که با یک خط موبایل و یک صندلی کنار خیابان نشسته و کارش پوشاندن پلاک خودروهایی است که مجوز ورود به طرح را ندارند.

 

البته این "پوشش" نه با پارچه و دستمال، بلکه به کمک موتورسوارهایی انجام می‌گیرد که پشت خودرو طوری حرکت می‌کنند که پلاک برای دوربین‌ها قابل تشخیص نباشد.

به نوشته "اقتصاد نیوز" این کار تنها ۲۰ ثانیه وقت موتورسوار را می‌گیرد و برای صاحب خودرو پنج هزار تومان آب می‌خورد.

از قرار معلوم مشتری آنقدر زیاد است که "روزی یک میلیون تومان کاسب هستند. هر موتوری ۱۵۰ هزار تومان می‌گیرد و مابقی هم درآمد فردی است که این شغل را مدیریت می‌کند."

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:موتورسوارها,هر سفر ۲۰ ثانیه، درآمد ماهی ۵ میلیون تومان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سازمان بهداشت جهانی می گوید شیوع ابولا در غرب آفریقا باعث شده همه جهان در وضعیت اضطراری قرار بگیرد و به همین دلیل همه کشورها باید برای مهار این بیماری فورا دست به کار شوند. سازمان بهداشت جهانی می گوید ابولا در کشورهایی شیوع پیدا کرده که زیرساخت و توانایی مقابله با آن را ندارند و نیازمند کمک های بین المللی هستند.

سازمان بهداشت جهانی شیوع ویروس ابولا در منطقه غرب آفریقا را یک وضعیت بهداشتی اضطراری بین المللی توصیف کرده است.

مقامات سازمان بهداشت جهانی پس از اجلاس اضطراری دو روزه در مقر سازمان در سوئیس گفته اند که برای مقابله با گسترش دامنه این ویروس باید اقدام هماهنگ بین المللی صورت گیرد.

تا کنون بیش از ۹۳۰ نفر در غرب آفریقا در اثر این ویروس جان خود را از دست داده اند.

سازمان بهداشت جهانی از ضعف نظامهای بهداشت عمومی در کشورهای گرفتار ویروس ابولا ابراز نگرانی کرده و و گفته خطر شیوع بین المللی کاملا جدی است.

بیش از ۱۷۰۰ مورد ابتلا به این بیماری تا کنون در کشورهای گینه، لیبریا، نیجریه و سیرا لئون گزارش شده و این تعداد همچنان رو به افزایش است.

این کشورها گرفتار کمبود پزشک و دیگر کارکنان بخش بهداشتی و آزمایشگاهی هستند و توان ساختار بهداری آنها توسط سازمان بهداشت جهانی "بسیار ضعیف" ارزیابی شده است.

دکتر مارگارت چان، مدیر کل این سازمان گفته است شیوع ابولا در سال جاری در طول چهار دهه گذشته بی سابقه بوده است.

او خواستار کمکهای بین المللی برای کشورهای گرفتار این ویروس شده و از دولتهای دیگر خواسته خود را آماده شناسایی و مقابله با ابولا کنند.

درمان مشخص و یا واکسن برای ویروس ابولا، که سریعا رشد می کند و به شدت واگیر است، وجود ندارد.

بین ۶۰ درصد تا ٩٠ درصد افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند جان خود را از دست می دهند.

عربستان سعودی که نگران شیوع ویروس ابولا در آن کشور است، صدور ویزای حج عمره برای اتباع برخی کشورهای آفریقایی را به حالت تعلیق در آورده است.

پیش از این، ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو و اوگاندا، در چند هزار کیلومتری گینه، دیده شده بود.

ویروس ابولا سبب تب همراه با خونریزی، ضعف، درد ماهیچه ها، تهوع، اسهال و در نهایت مرگ در اثر خونریزی داخلی می شود.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شیوع ابولا,سازمان بهداشت جهانی, وضعیت بهداشتی اضطراری,منطقه غرب آفریقا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

امپراتور ژاپن خطاب به مردم از رادیو سراسری ژاپن در تاریخ ۱۴ اوت ۱۹۴۵ یعنی چند روز پس از فاجعه بمباران اتمی گفت: "دشمن دارای اسلحه جدید و بس خوفناک با قدرت از بین بردن جان‌های بسیاری و قدرت تخریب بی‌حد و اندازه‌ای هست که ادامه این جنگ نه تنها به نابودی نهایی و محو ملت ژاپن بلکه زوال تمدن بشریت را هم در بر خواهد داشت."

امپراتور هیروهیتو در حالی این سخنان را می‌گفت که کیمونوی امپراتوری را از تن کشیده و کت شلوار غربی به تن کرده بود.

او شکست را پذیرفت چون جان مردم را مهم‌تر از پاسداری سنت‌های آهنین سامورایی می‌دانست، که هرچند شاید این انتخاب بسی دردناک‌تر از اقدام به هاراکیری برای امپراتور با آن فرهنگ دیرینه و قبول زندگی پس از شکست بوده باشد.

این حرکت امپراتور آغاز یک دوره فشرده برای بازسازی ژاپن شد. مردم با شکست کنار آمده و همه هماهنگ به سوی بازسازی پیش رفتند و کار کردند به‌گونه‌ای که در مدت سی سال ژاپنی که با خاک یکسان شده بود، دومین قدرت اقتصادی جهان شد.

bbc news

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:امپراتور ژاپن,امپراتور هیروهیتو,سنت‌های آهنین سامورایی ,کیمونوی امپراتوری,فاجعه بمباران اتمی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شصت و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو که از قدیمی ترین جشنواره های فیلم جهان محسوب می شود، چهارشنبه شب، ششم اوت، در این شهر زیبای سوئیس افتتاح شد.

جشنواره لوکارنو امسال دومین دوره خود را با مدیریت کارلو شاتریان تجربه می کند؛ جشنواره ای که سعی دارد به مجالی برای کشف استعدادهای تازه در سینما بدل شود. اما از سویی نبود نام های بزرگ و شناخته شده در بخش مسابقه این جشنواره- که از بزرگ ترین جشنواره های سینمایی اروپاست- انتقادهایی را به همراه آورده است.

لوسی آخرین ساخته لوک بسون با بازی اسکارلت یوهانسن و مورگان فریمن، چهارشنبه شب به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش گذاشته شد؛ در پیاتزا گرانده میدان اصلی شهر که بزرگ ترین پرده سینمای اروپا را دارد و در طول جشنواره هر شب بین پنج تا هشت هزار نفر را در این مکان روباز گرد هم می آورد.

لوک بسون پیش از آغاز فیلم روی صحنه حاضر شد و از حضور در این میدان باشکوه و در کنار این پرده شگفت انگیز اظهار خوشحالی کرد.

لوسی بازگشتی است به حال و هوای فیلم لئون؛ نوعی اکشن بی حد و مرز که این بار به جای چاشنی حس و حال عاشقانه، سعی دارد با واقعیت های علمی دست و پنجه نرم کند.

یکی از این واقعیت ها که معمولاً کمتر به آن اشاره می شود این است که ما تنها از ده درصد از نیروی مغزمان استفاده می کنیم. در فیلم مواد مخدر بسیار قوی ای که در شکم یک دختر به زور جاسازی شده، به درون بدن او رسوخ می کند و این دختر - که کسی نیست جز اسکارلت یوهانسون که حالا دارد در نقش دخترهای فرازمینی با نیروی خارق العاده جا می افتد- رفته رفته می تواند از درصد بیشتری از مغزش استفاده کند.

نهایت استفاده صد درصدی از مغز او - همان طور که می توان حدس زد- به جایی ختم می شود که این دختر می تواند به چیزی غیر مادی بدل شود؛ نوعی خدا که در صحنه ای که او انگشتش را به انگشت یک میمون می رساند- یادآور نقاشی معروف میکل آنژ، "آفرینش آدم"، در سقف کلیسایی در واتیکان- بر این وجه تاکید می شود.

تلاش فیلم برای توضیح مسائل علمی- که مورگان فریمن به عنوان یک پروفسور نماینده آن است- گاه به عنوان وصله اضافه ای در فیلم خودنمایی می کند که سعی دارد یک اکشن خوش ساخت را به عنوان یک فیلم علمی معرفی کند.

جز آن بازگشت بسون به سینمای اکشن پرخرج با ستاره های سینما، بازگشت پرسر و صدا و نسبتاً موفقی است که البته کماکان یک فیلمساز با توانایی خلق هنری را به دور از اوج خود به نمایش می گذارد؛ اوجی که حتی در فیلم جمع و جور اخیر او- آنجل- قابل ستایش بود.

تقدیرهای ویژه

بخش نمایش فیلم های کلاسیک و تقدیر از بزرگان سینما بخش بسیار مهم و قابل توجهی در جشنواره لوکارنو است که هر ساله مورد استقبال قرار می گیرد.

آنیس واردا، فیلمساز مستقل و متفاوت سینمای فرانسه، به دلیل یک عمر فعالیت سینمایی یوزپلنگ افتخاری دریافت می کند و هشت فیلم او از جمله فیلم معروف کلئو از پنج تا هفت به نمایش در خواهد آمد.

ژان پی یر لئو بازیگر معروف فیلم های تروفو و گدار هم جایزه یوزپلنگ یک عمر فعالیت سینمایی را دریافت می کند و چهار فیلم او از جمله مذکر مونث به نمایش گذاشته می شود.

ژولیت بینوش هم از بازیگرانی است که امسال مورد تقدیر قرار می گیرد. از او دو فیلم کپی برابر اصل (عباس کیارستمی) و آبی (کریستوف کیشلوفسکی) به نمایش در می آید.

رومن پولانسکی، فیلمساز تحسین شده لهستانی، هم از میهمانان ویژه جشنواره است که در یک "جلسه آموزشی استادان" (Masterclass) شرکت می کند و تجربیات خود را با تماشاگران در میان می گذارد.

سینمای ایران

جشنواره لوکارنو یکی از سکوهای اصلی جهش سینمای ایران در جشنواره های جهانی بوده و تاکنون در حدود صد فیلم تاریخ سینمای ایران را در بخش های مختلف خود به نمایش گذاشته که در نوع خود رقم حیرت انگیزی است.

اما علاقه این جشنواره به سینمای ایران افول کرده و از سال ۲۰۰۹ تا به امروز هیچ فیلم بلندی از سینمای ایران در بخش های مختلف این جشنواره به نمایش درنیامده است. سال گذشته تنها یک فیلم کوتاه ایرانی به نام اندورفین در این جشنواره به نمایش گذاشته شد، اما امسال حتی فیلم کوتاهی هم از سینمای ایران در بین ۲۷۴ فیلم پذیرفته شده در این جشنواره از ۴۷ کشور وجود ندارد.

فیلم های بخش مسابقه بین المللی

یک سوز (سیلاس زومرکاس- یونان، آلمان، هلند)

زنده (پارک جونگبوم- کره جنوبی)

پول اسب (پدرو کوستا- پرتغال)

درمان- زندگی دیگر (آندره آ استاکا- سوئیس، کورواسی، بوسنی)

دو شلیک (مارتین رتمن- آرژانتین)

ابله (یوری بیکوف- روسیه)

فیدلیو، اودیسه آلیس ( لوسی بورلتو- فرانسه)

گیونگجو (ژانگ لو- کره جنوبی)

شاهزاده فرانسه (ماتیاس پینیرو- آرژانتین)

ساپینزا [دانشگاه رم] (اوژن گرین- فرانسه، ایتالیا)

پناهگاه (فرنان ملگار- سوئیس)

گوش کن فیلیپ (الکس رز پری- آمریکا)

چیزی که از پیش آمده (لاو دیاز- فیلیپین)

شب های سپید زیر اسکله (پل وچیالی- فرانسه)

پیمان شکنی(بونیفاسیو آنگیوس- ایتالیا)

وزارت آهن (جی. پی. سینیادکی- چین، آمریکا)

بادهای ماه اوت (گابریل ماسکارو- برزیل)

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شصت و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو,فیلمهای بخش مسابقه,لوسی, لوک بسون,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

"آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا" (CIA) وظیفه جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مهم درباره کشورها، حکومت‌ها، شرکت‌های اقتصادی و افراد خارجی را دارد و برای انجام این وظیفه از روش‌های جاسوسی و عملیات محرمانه در خارج هم استفاده می‌کند.

چه کسی تصورش را می‌کرد که این سازمان صاحب یک موزه هم باشد؟

در وبسایت سیا لینکی وجود دارد که کاربران سایت را با انباری از مدارک و اسناد موفقیت‌های گذشته این سازمان مرتبط می‌سازد، اما کسانی که به بازدید ساختمان مرکزی این سازمان در لانگلی ایالت ویرجینیا می‌آیند، امکان اطلاع از وجود چنین مکانی را پیدا نمی‌کنند. دلیل آن این است که تنها اعضای سازمان سیا می‌توانند از این موزه دیدن کنند.

به‌تازگی سازمان سیا برای "یاهو نیوز" استثنا قائل شده و یک خبرنگار این رسانه اجازه داشته از محوطه ۱۳۰۰ متری موزه و ۸۰۰ مدرک و شیئی که در آن موجود است بازدید کند.

این خبرنگار گزارش داده که در تمام مدت بازدید او از این موزه نگهبانان مراقب او بودند. همچنین در این مدت درهایی که در این محوطه وجود داشتند بسته بودند.

نگهداری مجموعه در دما و رطوبت مناسب

سازمان سیا به مدارکی افتخار می‌کند که یادآور موفقیت‌های بزرگ این سازمان هستند، برای مثال یورش به محل اقامت اسامه بن لادن در پاییز ۲۰۱۱.

به دیوار موزه مسلسلی آویخته شده که رهبر القاعده هنگام حمله نیروهای ویژه سازمان سیا به پناهگاهش در ابیت آباد پاکستان با خود داشته است. در این موزه همچنین یک کتاب آموزشی القاعده را می‌توان دید که به نظر کهنه می‌رسد.

در وبسایت سازمان سیا آمده است که در سال ۱۹۷۲ ویلیام کولبی، رئيس وقت سازمان سیا، به فکر تاسیس یک موزه افتاد. سپس در سال ۱۹۸۰ فضایی برای موزه در نظر گرفته شد.

از ۱۵ سال پیش تا کنون ریاست موزه را خانم تونی هیلی بر عهده دارد. در این موزه حدود ۱۸ هزار شیء وجود دارند که در محفظه‌هایی با دما و رطوبت کنترل شده نگهداری می‌شوند.

تابلوی آزادشدن گروگان‌های آمریکایی در ایران

در این موزه تابلوی نقاشی‌ای را می‌توان دید که در رابطه با ماجرای آزادسازی ۵ گروگان سفارت آمریکا در ایران است؛ این تابلو را یک هنرمند به سفارش سازمان سیا کشیده و موضوع آن در فیلم "آرگو" هم به تصویر درآمده است.

این تابلو کارشناسان سازمان سیا را در حال درست کردن مدارک جعلی نشان می‌دهد. یکی از کارشناسان را تنها از پشت می‌توان در این تابلو دید، چون قرار بوده هویت این فرد آشکار نشود.

یکی از جالب‌ترین اشیاء این موزه سنجاقکی است که از دور هدایت می‌شود و به عنوان پیش‌کسوت پهپادهای امروزی به شمار می‌رود.

همچنین می‌توان دریافت که جاسوس‌های سازمان سیا چگونه در شکم خالی یک موش صحرایی خشک شده پیام‌های سری را مخفی می‌کرده‌اند.

برخی اطلاعات همیشه مسکوت یا مخفی می‌ماند

همان گونه که شاید انتظار برود، به نظر می‌رسد که سازمان سیا تنها به مدارک مربوط به موفقیت‌های خود علاقه نشان داده و عملیات و ماموریت‌هایی که موفق نبوده‌اند ناگفته باقی ماند‌ه‌اند، مانند حمله شکست‌خورده به کوبا در سال ۱۹۶۱ یا محاسبات نادرست در مورد جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ و این ادعا که صدام حسین سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار دارد.

به جای آن، موزه یاد کارکنان کشته شده سیا را با بیش از ۱۰۰ ستاره زنده نگه می‌دارد، هر ستاره برای یک نفر بر روی دیواری که به این موضوع اختصاص داده شده است.

به گزارش "یاهو نیوز" در مورد ۳۱ ستاره که بر این دیوار دیده می‌شوند هویت افراد روشن نیست. هویت برخی از جاسوسان سازمان سیا پس از مرگشان هم مخفی می‌ماند.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا" (CIA),یاهو نیوز,سازمان سیا,لانگلی ایالت ویرجینیا,موزه سیا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

لباسی نسبتا بلند، بدون کلاه، آستردار، دو ردیف دکمه با یک کمربند؛ سال‌هاست که بارانی به یکی از لباس‌‌های مرسوم مردان و زنان تبدیل شده و بعضی حتی عقیده دارند که هر کسی باید دست‌کم یک بارانی در کمد لباسش داشته باشد.

کمتر کسی از سرگذشت بارانی (در زبان انگلیسی ) و تاریخچه‌اش‌، قبل از اینکه پایش به دنیای مد باز شود، خبر دارد. بارانی که حالا مددوستان سفت و سخت به آن چسبیده‌اند، زمانی بخش جدایی ناپذیر یونیفرم افسران ارتش بریتانیا بود.

اگر رد آن را دنبال کنید، به اواخر قرن ۱۹ میلادی می‌رسید؛ زمانی که توماس بِربِری، خیاط انگلیسی به همراه شرکت تولید‌کننده لباس Aquascutum با یک تیر دو نشان زدند: طراحی لباسی مقاوم در برابر آب تا افسران ارتش ملکه ویکتوریا در برابر آب و هوای متغیر بریتانیا هم چیزی برای محافظت خود داشته باشند و هم بتوانند به عنوان بخشی از یونفیرم‌شان به تن کنند.



این لباس که نام "Tielocken" را داشت‌، بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

توماس بربری در یک آگهی تبلیغاتی که سال ۱۹۱۲ چاپ شد، توصیف افسری با نام مخفف H.S در مورد این لباس جدید را چاپ کرد: «این بارانی اینقدر راحت است که وقتی از تن درمی‌آورم‌، ناراحت می‌شوم. این لباس بهترین محافظی است که تا به حال در برابر باد، برف و باران داشته‌ام.»

این تعریف و تمجید البته بیراهه و واهی نبود. این پوشش ارتشی که تا سر زانو می‌رسید واقعا تمام ‌چیزی بود که یک افسر آن زمان به آن احتیاج داشت؛ مثلا سرشانه‌هایی که بارانی داشت، بهترین مکان برای نصب مدال و درجه بود. این سرشانه‌ها همچنین مانع از آن می‌شد که بند چرمی که اسلحه در آن جای می‌گرفت، از روی شانه به پایین بلغزد.

حلقه‌های فلزی که روی کمرباند بارانی وجود داشت، هم بسیار به کار می‌آمدند. این حلقه‌ها (اصطلاحا سوراخ‌بان) که روی سوراخ‌های ایجاد شده روی چرم اعمال می‌شدند‌، محل مناسبی برای آویختن نارنجک یا اشیای دیگر بودند.



لقبی که ماندگار شد

بارانی ‌خاکی رنگ برای نخستین بار در جنگ بوئر دوم (۱۸۹۹ تا ۱۹۰۲) بود که به کار گرفته شد؛ لباسی به رنگ استتار که جلب توجه نمی‌کرد. اما این جنگ جهانی اول بود که این لباس را به شهرت رساند. از آنجایی که این بارانی در سنگرهای گودالی سربازان انگلیسی (Trench) بسیار به کار آمد و به آن‌ها خدمت کرد، به سرعت دارای لقب شد: Trenchcoat.به این ترتیب این لقب روی این بارانی ماندگار شد.

دل کندن از بارانی برای سربازان انگلیسی پس از پایان جنگ کار ساده‌ای نبود، برای همین آن‌ها این یونیفرم نظامی را با خود به خانه آوردند. اندکی بعد بارانی چنان جای خود را در زندگی روزمره بریتانیا باز کرد که مردم کوچه و خیابان نیز آن را خریده و به تن کردند.

شهرتی فراتر از مرزها

شهرت بارانی از مرزهای بریتانیا فراتر نیز رفت و به مرور در جهان نیز تبدیل به لباسی همه‌پسند شد. در این میان هالیوود هم بارانی را کشف کرد و ستاره‌های مشهور آن زمان با به تن کردن آن بیش از پیش بر طبل شهرتش کوبیدند.



همفری بوگارت در فیلم "شاهین مالت" و بعدها پیتر فالک در نقش ستوان کلمبو، از بارانی لباسی ویژه کارآگاهان ساختند. در صحنه پایانی و به یادماندنی فیلم "صبحانه در تیفانی" نیز هالی گولایتلی با بازی آدری هپبورن در حالی که بارانی بر تن کرده بود، زیر باران سیل‌‌آسا بوسه‌ای را بر لبان معشوقش زد.



بارانی که زمانی لباس نظامیان بود، دنیای مد را به تسخیر خود درآورد و امروزه در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف به فروش می‌رسد. بارانی در حالی همچنان جای خود را به عنوان یکی از پوشش‌های محبوب در سراسر جهان حفظ کرده که اینک کمتر کسی از گذشته پر فراز و نشیب آن خبر دارد.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بارانی,Tielocken,Trenchcoat,یونیفرم نظامی,همفری بوگارت,شاهین مالت,ستوان کلمبو,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فریبرز رئیس‌دانا عضو کانون نویسندگان ایران و مدیر نشر نگاه که در سال‌های اخیر وظیفه انتشار آثار سیمین بهبهانی را به‌عهده داشته است، شامگاه پنجشنبه (۱۶ مرداد، ۷ اوت) به خبرگزاری‌های ایرانی گفت که خانم بهبهانی به کما رفته و حالش رضایت‌بخش نیست.

رئیس‌دانا افزود: «من تا آخرین لحظه از وقت ملاقات در بیمارستان بودم. ریه خانم بهبهانی آب آورده است. ایشان هم‌اکنون در بخش سی‌سی یو به کما رفته است.»

سیمین بهبهانی که در میان ایرانیان به "مادر ایران" و "غزل‌بانوی ایران" شهرت دارد، بامداد روز پنجشنبه به بیمارستان منتقل شد.

سیمین بهبهانی (خلیلی) غزلسرای برجسته و مبارز ایرانی روز ۲۸ تیر سال ۱۳۰۶ خورشیدی در خانواده‌ای فرهنگی دیده بر جهان گشود. پدرش عباس خلیلی، شاعر، نویسنده و مدیر روزنامه "اقدام" و مادرش فخرعظما ارغون از زنان پیشروی زمان خود بود و شعر نیز می‌سرود.

سیمین در سال ۱۳۲۵ خورشیدی با حسن بهبهانی ازدواج کرد و در سال ۱۳۴۹ از حسن بهبهانی جدا شد. اما نام خانوادگی بهبهانی را برای همیشه حفظ کرد. شاعره نامدار ایرانی اندکی پس از جدایی با منوچهر کوشیار ازدواج کرد.
او از سال ۱۳۳۰ به‌عنوان آموزگار آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۳۷ در حالی که در دانشکده ادبیات نیز قبول شده بود، وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد.

خانم بهبهانی به‌مدت سی سال تا سال ۱۳۶۰ خورشیدی به‌عنوان دبیر دبیرستان‌های تهران به‌کار اشتغال داشت و به‌رغم تحصیل در رشته حقوق قضایی در این رشته فعالیت نکرد.

وی در عین‌حال در سال ۱۳۴۶ در کنار هوشنگ ابتهاج، نادر نادرپور، یدالله رویایی، بیژن جلالی و فریدون مشیری به عضویت شورای شعر و موسیقی رادیو تلویزیون ملی ایران در آمد.

در سال ۱۳۷۸ مدال "کارل فون اوسی‌یتسکی" از سوی سازمان جهانی حقوق‌بشر در برلین به خانم بهبهانی اهدا شد. وی همچنین در همین سال جایزه "لیلیان هیلمن / داشیل هامت" سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر را نیز دریافت کرد.

در سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳) نیز جایزه "یانوش پانونیوش" مجارستان با حضور بانوی شعر فارسی در شهر پچ این کشور به وی تقدیم شد.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سیمین بهبهانی,شاعره نامدار ایرانی,مادر ایران,غزل‌بانوی ایران,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

حسین معدنی گرامی، خوشحالی و لبخندهایت را در پیروزی های تیم ایران فراموش نمی کنیم .یادت جاودان و روحت قرین آرامش باد.

خوشا بحال کسانی که مردم براستی از نبودشان از ته قلب می گریند.

 

تصاویر از تابناک

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:فوت حسین معدنی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

خیابان "استقلال" یکی از معروف‌ترین خیابان‌های شهر استانبول است.خیابانی که نوازنده‌های خیابانی جزئی جدا نشدنی از آن هستند. خواننده‌ها و نوازنده‌های ایرانی زیادی هم این روزها در این خیابان دیده می‌شوند.

هر چه میزان حمایت مردم از نوازنده‌های خیابانی در ایران کم است، در مقابل نوازنده‌های ایرانی خیابان "استقلال" از درآمدی که از این راه دارند، راضی هستند. بسیاری از آن‌ها مسافرانی هستند که برای دیدن این شهر به ترکیه آمده‌اند و به این فکر افتاده‌اند تا از این طریق خرج سفرشان را هم در بیاورند.این روزها در خیابان "استقلال" خواننده‌ها و نوازنده‌های ایرانی زیادی دیده می‌شوند. آن‌ها از "محمد نوری" می‌خوانند، موسیقی راک اجرا می‌کنند و از نوازنده‌های پر طرفدار این خیابان هستند. هر بار با نواختن موسیقی و خواندن ترانه‌ای جمعیت بسیاری گرد آن‌ها حلقه می‌زنند.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نوازنده‌های خیابانی,نوازنده‌های ایرانی خیابان , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فیلم نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy) که بر اساس یکی از داستان‌های مصور مارول کامیکس ساخته شده، در نخستین تعطیلات آخر هفته نمایش خود، در صدر جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های سینماهای آمریکای شمالی قرار گرفت.

این محصول کمپانی فیلمسازی دیزنی و مارول استودیوز در تعطیلات آخر هفته گذشته ۹۴ میلیون دلار فروش داشت و توانست رکورد فروش بلیت در ماه اوت را جابجا کند.

این فیلم همچنان در جدول بهترین آغازگران پرفروش‌های سینمای آمریکایی شمالی در سال ۲۰۱۴ پس از ترانسفورمرها (۱۰۰ میلیون دلار) و کاپیتان آمریکا (۹۵ میلیون دلار) در رده سوم جا گرفت.

این فیلم ابرقهرمانی با حضور شخصیت‌های کمتر شناخته شده نسبت به داستان‌های دیگر مارول، توانست هفته گذشته فیلم علمی -تخیلی لوسی را جا بگذارد و صدرنشین شود.

فیلم "بلند شو" (Get On Up) که زندگی جیمز براون، خواننده فقید موسیقی سول را به تصویر کشیده، در رده سوم قرار گرفت.

در نگهبانان کهکشان زوئی سالدانا و کریس پرت بازی می کنند و وین دیزل و بردلی کوپر از صداپیشگان این فیلم هستند. 

کمپانی فیلمسازی مارول استودیوز از زمان پایه گذاری در سال ۱۹۹۳ بسیاری از داستان‌های مصور مارول کامیکس از جمله مرد عنکبوتی، اکس من، هالک و مرد آهنین را به فیلم و انیمیشن تبدیل کرد که بیشتر آنها از پرفروش‌ترین فیلم‌های جهان بودند.

این شرکت فیلمسازی که از سال ۲۰۰۹ زیرمجموعه کمپانی دیزنی شد، قرار است دومین قسمت نگهبانان کهکشان را تا سال ۲۰۱۷ تولید کند.

فیلم‌های بعدی این شرکت قسمت دیگری از رشته فیلم‌های انتقام‌جویان (The Avengers) و مرد مورچه‌ای (Ant-Man) است که هر دو سال آینده به نمایش در می‌آیند.

فیلم‌های مرد عنکبوتی ۲ و قسمت دیگری از اکس من که امسال به نمایش در آمد از پروفروش‌ترین فیلم‌های سال بودند. 

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy),ترانسفورمرها ,کاپیتان آمریکا,مرد عنکبوتی,اکس من,هالک ,مرد آهنین,مرد مورچه‌ای ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

(امارات سی ساله آرام بگیر )

توهم اینکه امارات کشوری مستقل است به اینجا ختم شده است که نیم نگاهی هم به جزایر همسایه کهن سال و بزرگترش بیفکند.امیدوارم که این توهم به همینجا ختم گردد.

(هتک هرمتی به حاکمیت ایران)

برخی از رسانه ها از اعتراض مکتوب امارات متحده عربی به دبیرکل سازمان ملل نسبت به برافراشته شدن پرچم ایران در جزیره ابوموسی خبر داده اند.

خبرگزاری کویت می گوید که لانا زکی نسیبه، سفیر امارات در سازمان ملل درنامه‌ای به بان کی مون، دبیرکل این سازمان گفته است که دولت امارات نسبت به این اقدام معترض است و آن را "نقض آشکار یادداشت تفاهم سال ۱۹۷۱ می‌داند."بر اساس این گزارش، سفیر امارات گفته است که بر اساس این تفاهم‌نامه، دولت متبوعش از ایران می‌خواهد که کلیه اقدامات انجام شده خود را در این جزیره ملغی کند و پرچم ایران را نیز از آنجا پایین بکشد و به تفاهم‌نامه مذکور توجه بیشتری کند."

خانم نسیبه گفته "همه ساله دولت امارات از طریق مجمع عمومی سازمان ملل از ایران می‌خواهد تا موضوع جزایر سه گانه را از طریق دیوان بین المللی دادگستری در لاهه و یا از طریق انجام مذاکرات در چارچوب زمانی مورد توافق، حل و فصل کند."

بر اساس گزارش خبرگزاری کویت، حسین دهقانی، سرپرست دفتر نمایندگی ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک و سفیر این کشور در نزد این سازمان، طی نامه‌ای به آقای بان بر حق حاکمیت کامل ایران بر جزایر سه گانه تاکید کرده و محتوی نامه خانم نسبیه را دخالت در امور داخلی ایران خوانده که "ایران قویا با آن مخالف است."

آقای دهقانی در این نامه نوشته است که حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران بر جزایر سه گانه قابل مذاکره نیست اما گفته که ایران "برای مذاکره دوجانبه با هدف رفع هرگونه سوتفاهم با امارات" آماده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری کویت، سفیر ایران در سازمان ملل متحد در این نامه خواهان استفاده از نام تاریخی خلیج فارس از سوی سفیر امارات شده است.

خبر از :bbc news

 
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ابو موسی جزیره همیشه ایرانی,خلیج همیشه فارس,امارات کشورک,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

یوشیکی ساسای، ۵۲ ساله، معاون رئیس مؤسسه تحقیقاتی زیست‌شناسی رشد "ریکن" روز سه‌شنبه (۵ اوت/۱۴ مرداد) خودکشی کرد. بنا به گزارش خبرگزاری ژاپنی "کیودو"، روی میز کار وی یک نامه خداحافظی خطاب به محققان و دانشمندان ارشد این مؤسسه پیدا شده است.

ساسای یکی از اعضای تیم تحقیقاتی بود که اخیرا مدعی یافتن راهی جدید برای جوان‌سازی سلول‌ها با اسید شده بودند. این گروه در دو مقاله منتشره ادعا کرده بودند که توانسته‌اند با موفقیت سلول‌های عادی موش‌ها را در مجاورت با یک محیط اسیدی ملایم به سلول‌های بنیادی تبدیل کنند.

آنها نتیجه تحقیق خود را ماه ژانویه در مجله تخصصی بریتانیایی "نیچر" منتشر کردند. پس از انتشار این مقاله تردیدهایی نسبت به صحت نتایج به دست آمده به وجود آمد، تا جایی که اوایل ماه ژوئن مؤسسه "ریکن" اعلام کرد، هاروکو اوبوکاتا، یکی از دانشمندان زن گروه تحقیقاتی یاد شده که زیر نظر یوشیکی ساسای فعالیت داشته، نتایج کارش را پس گرفته است. این دانشمند ژاپنی که هدایت تیم تحقیقاتی را برعهده داشت، متهم به جعل و دستکاری در داده‌ها شده بود‌، هرچند وی این اتهامات را به شدت رد کرده است.در جریان تحقیقات انجام شده یوشیکی ساسای و دو تن از کارکنان دیگر نیز مورد ظن قرار گرفتند اما این سه نفر مقصر شناخته نشدند.

تیم تحت سرپرستی یوشیکی ساسای در نهایت ادعای خود و نیز مقاله منتشره در مجله "نیچر" را پس گرفت. با این حال ساسای گفته بود که از مشکل ایجاد شده در این مقاله "بسیار احساس شرمساری" می‌کند.

تکذیب مقالات از مجله‌‌های علمی معتبر حرکتی بسیار نادر به شمار می‌رود و به همین دلیل این حرکت دانشمندان ژاپنی، رسوایی عظیمی را به ویژه برای جامعه تحقیقاتی ژاپن به همراه داشت.

همکاران یوشیکی ساسای به خبرگزاری کیودو گفته‌اند که وی پس از ایجاد این جریانات دچار بیماری‌ روحی شده بود.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:یوشیکی ساسای,جوان‌سازی سلول‌ها,خودکشی پژوهشگر برجسته ژاپنی,خبرگزاری کیودو,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان موفق شده‌اند «۱۰۰ نقطه در دی‌اِن‌اِی»  انسان را شناسایی کنند که در بروز اختلال اسکیزوفرنی (روان‌گُسیختگی) نقش دارند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، پژوهشگرانی که موفق به این کشف شده‌اند امیدوارند که دستاوردشان در نهایت به کشف درمان‌های جدیدی برای اسکیزوفرنی بینجامد.

آنچه در این مرحله مشخص است نتایج فوق سندی محکم برای اثبات نظریه‌ای است که پیشتر مبنی بر وجود ارتباط میان سیستم دفاعی بدن و بیماری اسکیزوفرنی منتشر شده بود.

بیش از ۱۰۰ پژوهشگر از سراسر جهان در تهیه نقشه ژنتیکی بیماری اسکیزوفرنی همکاری کرده‌اند.

تا قبل از انتشار نتایج تحقیق جدید چند ده ژن مرتبط با بیماری اسکیزوفرنی شناسایی شده بود.

برای انجام این تحقیق جهانی دانشمندان کُد ژنتیکی بیش از ۱۵۰۰۰۰ تن - از جمله ۳۷۰۰۰ بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی - را مورد بررسی قرار دادند. گروه پژوهشی همچنین تعداد ۱۰۸ نشانگر ژنتیکی مرتبط با ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی را یافتند، از این تعداد ۸۳ نشانگر پیشتر شناسایی و گزارش شده بود.

اما به رغم پیشرفت‌های فوق، دانشمندان می‌گویند که ابعاد بسیاری از روان‌گسیختگی همچنان در سایه‌ای از ابهام قرار دارد. استیو مَک‌کَرول، یکی از نویسندگان گزارش نهایی تحقیق یادشده، در این باره گفت:‌ «نتایج این پژوهش را باید یک مکاشفه ژنتیکی دانست چرا که اسکیزوفرنی تاکنون سرشار از رمز و راز برای بشر بوده‌است.» وی در ادامه افزود: «نتایجی از این دست به شما نشان می‌دهد که باید بر روی چه چیزی کار  کرد و قسمت حدس و گمان را درباره اینکه کدام ژن‌ها مسبب این اختلال هستند از کار حذف می‌کند.»

گزارش نتایج تحقیق اخیر به تازگی در نشریه «نیچر» منتشر شد.

اسکیزوفرنی یا روان‌گسیختگی نوعی اختلال روانی است که ابتلا به آن موجب می‌شود فرد بیمار توانایی تمیزدادن بین واقعیت و غیرواقعیت را از دست بدهد. از هر صد نفر یک تن به این بیماری مبتلا می‌شود. برپایه پژوهش‌های انجام‌شده بیماری اسکیزوفرنی و تبعات ناشی از آن سالیانه ۶۰ میلیارد دلار در ایالات متحده هزینه دارد.

دانشمندان پیش از این از نقش ژن‌ها در بروز اسکیزوفرنی آگاه بودند و یافته‌های پژوهش اخیر ابعاد جدیدی از این نقش را آشکار کرد و همچنین با دقت بیشتری عوامل مؤثر در ابتلا به روان‌گسیختگی را مشخص کرد.

دکتر مایکل اودونوان از دانشکده پزشکی دانشگاه کاردیف کشف جدید را «گامی بزرگ» به سوی یافتن داروهای درمانی اسکیزوفرنی توصیف کرد. با این همه اودونوان معتقد است محققان همچنان تا کشف داروی اسکیزوفرنی فاصله دارند چرا که تعیین نقاط «دی‌اِن‌اِی» که در ابتلای بشر به اسکیزوفرنی دخیل هستند - به گفته وی - «مانند یک مارپیچ است که به شما می‌گوید از کجا باید شروع کنید اما پیدا کردن نقطه پایانش با خودتان است».

قبل از انجام آزمایش اخیر، دانشمندان می‌دانستند که احتمال بروز اسکیزوفرنی در خانواده‌های دارای سابقه ابتلا به «اختلال‌های خودایمنی» بیشتر است، همچنانکه انواع خاصی از عفونت‌های ویروسی در ثلث دوم دوران بارداری در انسان نیز احتمال ابتلا به روان‌گسیختگی را در نوزاد افزایش می‌دهد.  

اِریک لَندِر، مدیر مؤسسه «براد» که در انجام پژوهش اخیر نقش داشت، نیز در تشریح نتایج به دست آمده گفت: «اینک می‌دانیم که عامل بروز اسکیزوفرنی هرچه باشد در سیستم ایمنی بدن است.»

بر اساس آمار به دست آمده توسط اودونوان بیشتر افراد دست کم ۲۰ الی ۳۰، و شاید بیشتر، ژن مؤثر در بیماری اسکیزوفرنی را دارند ولی در عمل دچار روان‌گسیختگی نمی‌شوند. یکی از این دلایل می‌تواند نقش محرک‌های محیطی یا احساسی در بروز اسکیزوفرنی باشد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: اختلال اسکیزوفرنی,روان‌گُسیختگی,دی‌اِن‌اِی,نقشه ژنتیکی,سیستم ایمنی بدن,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

به گزارش ایسنا، در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی که در آمریکا برگزار شد، تیم "هاوین ۲" به عنوان نماینده ایران با کسب مقام هشتم در بین ۳۳ تیم، به عنوان بهترین تیم مسابقات و تیم اول آسیا شناخته شد. تیم‌های دانشگاه‌های میشیگان، مینه‌سوتا و آیووا مقام‌های اول تا سوم این مسابقات را کسب کردند و تیم "هاوین ۲" نیز موفق شد در بخش رقابت فنی، بهترین سیستم دینامیک و تعلیق خودرو را به خود اختصاص دهد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خودروهای خورشیدی,تیم "هاوین ۲" ,خودرو,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

چند مرکز تحقیقاتی علوم زیستی در انگلستان طرحی را در دست گرفته اند تا توالی ژنتیکی (نقشه ژنتیکی) ساکنان بریتانیا را تعیین کنند.این طرح سبب انقلابی در دانش طب و داروسازی خواهد شد.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، گفته است که اجرای این طرح سبب خواهد شد که بریتانیا تا چند سال دیگر پیشگام تحقیقات ژنتیکی در جهان شود.

نقشه ژنتیک چند نفر مبتلا به سرطان و چند بیماری نادر پیشتر تعیین شده است و متخصصان می گویند که با تعیین توالی ژنتیکی می توان درمان بیماریها، از جمله سرطان، را نسبت به هر شخص هدفمند کرد و درمانهای سختی چون شیمی درمانی را کنار گذاشت.

هر ژنوم (مخزن ژنتیکی) انسان بیش از شش میلیارد باز (سه میلیارد باز جفت شده) دارد و این بازها ابزار ساخت مولکولهای دی اِن اَی هر فرد هستند.

این طرح چهار ساله به مطالعه ژنوم یکصد هزار نفر خواهد پرداخت.متخصصان علوم زیستس در لندن، کمبریج و نیوکاسل کار خود را شروع کرده اند و مراکز دیگری هم به این طرح خواهند پیوست.تعیین توالی اولین ژنوم در روز ٣٠ مه سال جاری پایان یافت و از آن زمان تا کنون ژنومهای ١٠٠ نفر تعیین توالی ژنتیکی شده‌اند.

دانشمندان سعی دارند که این رقم را تا پایان سال جاری به ١٠٠٠ ژنوم و تا پایان سال آینده (٢٠١٥) به ده هزار ژنوم برسانند.ژنوم غده های سرطانی یک بیمار با ژنوم بافت سالم آنها مقایسه خواهد شد و شرکتهای داروسازی از این اطلاعات برای مقابله موثرتر با سرطان استفاده خواهند کرد.

تحقیقات ژنتیکی پیشین نشان داده است که سرطانها اختلافات اساسی با هم دارند. برای مثال سرطان سینه یک نوع بیماری نیست، بلکه دست کم بر ده قسم است که دلایل بروز متفاوتی دارند و شیوه درمان آنها نیز متفاوت است.

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نقشه ژنتیکی,توالی ژنتیکی, ژنوم,شرکتهای داروسازی,سرطانها,سرطان سینه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

راننده‌شان می‌گوید دعوا برسر یک زن بوده است. خودشان می‌گفتند " اختلاف نظر داریم اما دعوا نداریم". متخصصان می‌گویند موضوع بر سر نحوه تولید بوده است.

هرچه که بود، حاصل آن، دو کنسرن تولید لوازم ورزشی "آدیداس" و "پوما" شد. اما ماجرا چگونه آغاز شد.هرتسوگن آوراخ (Herzogenaurach) شهر کوچکی با ۲۴ هزار نفر جمعیت در نزدیکی نورنبرگ واقع در جنوب آلمان است. در این شهر دو برادر به نام‌های "آدولف" و "رودولف" داسلر زندگی می‌کردند.هرچند در شهر هرتسوگن آوراخ کفاشی سنتی دیرینه دارد، اما آدولف داسلر  که همه او را "آدی" می‌نامیدند، نخست به پیشه نانوایی روی می‌آورد. او اما در سال ۱۹۲۰ در گوشه‌ای از آشپزخانه مادر شروع به کفاشی می‌کند و سه سال بعد برادر کوچکترش رودولف نیز به او می‌پیوند و این دو بعدا یک کارگاه کفاشی را بنیان می‌نهند.

کارگاه کفاشی داسلر‌ها بزودی به یک کارخانه تبدیل شد و در سال ۱۹۳۰ تولید کفش‌های ورزشی آن‌ها به ده هزار و پانصد جفت کفش دو و میدانی و ۱۸ هزار و ۵۰۰ جفت کفش فوتبال رسید.در المپیک برلین یعنی در سال ۱۹۳۶ تمامی ورزشکاران آلمانی با کفش‌های برادران داسلر وارد میدان رقابت‌ها شدند.آدی داسلر که خود ورزشکار بود برای تولید کفش‌های ورزشی مناسب یک فلسفه بنیادین داشت و آن اینکه کفش باید مناسب پای ورزشکار و رشته ورزشی ساخته شده باشد. او بدین منظور همکارانش‌را به میادین گوناگونی چون پرتاب نیزه، شمشیربازی، تنیس یا فوتبال می‌فرستاد تا قبل از تولید کفش در مورد آن رشته تحقیق کنند.برادران داسلر بدعت دیگری نیز از خود برجا گذاردند. آن‌ها برای نخستین بار در جهان تبلیغ از چهره یک ستاره ورزشی برای بازاریابی استفاده کردند. جسی اونز دونده آمریکایی امروز هم دو کنسرن آدیداس و پوما از چهره ستارگان ورزشی برای تبلیغ و بازاریابی استفاده می‌کنند.در دهه چهل میلادی شعله‌های جنگ خانمانسوز جهانی دوم، برادران داسلر را نیز به کام خود فرو برد و آن‌ها پس از بازگشت از جنگ به‌سختی توانستند کارخانه خود را سرپا نگه‌دارند. چادرها و لاستیک‌های باقی‌مانده از جنگ تنها مواد اولیه‌ای بود که آن‌ها از آن برای تولید کفش دراختیار داشتند. با کفش ساخت برادران داسلر موفق به کسب چهار مدال طلا در المپیک برلین شد و او نخستین ستاره‌ای بود که به تبلیغ برای لوازم ورزشی پرداخت.در سال‌های دهه چهل میلادی هم بود که اختلافات دو برادر بالاگرفت و بالاخره در سال ۱۹۴۸ این دو از هم جدا شدند. آدی داسلر با استفاده از اختصار سه حرف اول نام و نام فامیلی‌اش نام "آدیداس" را برای کارخانه خود برگزید.رودولف داسلر، برادر کوچکتر هم نخست با استفاده از اختصار دو حرف اول نام و نام خانوادگی‌اش، نام "رودا" را برای کارخانه خود برگزید و سپس آن را به "پوما" تغییر داد.اختلاف دو برادر در محدوده خانواده داسلر باقی نماند. شهردار شهر هرتسوگن آوراخ می‌گوید: «کارمندان و کارگران آدیداس و پوما این دو برادر را بسیار دوست داشتند و به آنها وفادار بودند. در شهر مردم حتی جواب سلام فردی که لباس و کفش مارک مخالف را برتن داشت نمی‌دادند. هرچند حالا اوضاع تغییر کرده، اما در آن زمان حتی هیچ ازدواجی بین کارمندان دو شرکت نیز صورت نمی‌گرفت.»

موفقیت بین‌المللی آدیداس اما از سال ۱۹۵۴ آغاز شد. در این سال تیم ملی فوتبال آلمان با کفش‌های آدیداس که دارای "استوک پیچی" بود موفق شد به عنوان قهرمانی جهان دست یابد. اووه زه‌لر، پیشکسوت افسانه‌ای فوتبال آلمان می‌گوید:«این کفش‌ها یک معجزه بودند».فریتس والتر در خاطرات خود می‌نویسد:«چشم‌های آدی داسلر که همراه تیم به مسابقات جام جهانی برن رفته بود، دائما به زمین دوخته شده بود. سب هربرگر سر مربی تیم که همه او را رئیس صدا می‌کردند، به محض تغییر هوا فریاد می‌زد "آدی استوک‌‌ها را بزن"».شرکت پوما اما معتقد است "استوک پیچی کفش فوتبال، اختراع آدی داسلر نیست". آن‌ها با ارائه این کفش علیرغم جدایی دوبرادر، اما سرنوشت آدیداس و پوما شباهت‌های زیادی با هم دارد.هر دو شرکت به‌سرعت شهرت جهانی یافتند. در دهه هفتاد با ورود شرکت آمریکایی نایک هردو تحت فشار اقتصادی قرار گرفتند، زیرا نایک تولید خود را در کشورهایی با دستمزد پایین انجام می‌داد.

هر دو شرکت اما در دهه هشتاد با استفاده از روش‌های مدرن مدیریت و ورود به بازار سهام دور جدید شکوفایی را تجربه کردند.حالا میراث برادران داسلر که در دهه هفتاد درگذشتند، به کنسرن‌هایی جهانی تبدیل شده‌اند که میلیاردها یورو فروش سالانه دارند و ده‌ها هزار نفر کارمند و کارگر در سراسر جهان در کارخانه‌های آنها مشغول به کار هستند. جالب اینکه وجود مرکز کنسرن‌های آدیداس و پوما از شهر هرتسوگن آوراخ شهری مرفه ساخته و باعث شده تا این شهر حتی در بدترین شرایط اقتصادی نیز درصد بیکاری بسیار نازلی داشته باشد.جدال دو برادر آلمانی باعث بوجود آمدن کنسرن‌هایی شد که مارک و کیفیت تولیدات آن‌ها بر تن و پای ورزشکاران و در میادین ورزشی می‌درخشد. از آرشیو کارخانه معقتدند، رودلف نیز بر روی چنین کفشی کار می‌کرده است.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آدیداس,"استوک پیچی","پوما" ,لوازم ورزشی "آدیداس" و "پوما",Herzogenaurach,آدولف داسلر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اکسل کیسیلوف، وزیر اقتصاد آرژانتین، نخستین کسی بود که خبر عدم توافق بین کشورش و طلبکاران آمریکایی را به طور رسمی اعلام کرد. او پس از برگزاری نشست با نمایندگان صندو‌ق‌های تامینی سرمایه‌گذاری (Hedgefonds) آمریکایی در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت، آرژانتین مایل به پرداخت بدهی‌ها بوده اما "صندوق‌های سرمایه‌گذاری لاشخور بیش از آنچه ما بتوانیم بپردازیم طلب می‌کنند".

دو صندوق‌ تامینی سرمایه‌گذاری آمریکایی که یک ونیم میلیارد دلار از اوراق قرضه آرژانتین را به طور مشترک در اختیار دارند، علیه این کشور به دستگاه قضایی ایالات متحده شکایت کرده بودند. قرارداد آرژانتین با این دو شرکت بر مبنای قوانین آمریکا بسته شده بود. در سال ۲۰۱۲ قاضی یک دادگاه محلی آمریکا به نفع شرکت‌های آمریکایی رای داد و مقرر نمود که آرژانتین باید پیش از همه بدهی‌های خود را به این دو صندوق بپردازد.

این رای در ماه ژوئن سال جاری توسط دیوان عالی ایالات متحده تایید شد. سپس برای پرداخت بدهی‌های دو صندوق تا روز ۳۱ ژوئیه به آرژانتین مهلت داده شد.

دو صندوق آمریکایی خواهان پرداخت ۱۰۰ درصد طلب خود بودند که مبلغ آن بالغ بر یک‌ونیم میلیارد دلار است. اگر آرژانتین به خواست این دو شرکت تن می‌داد، می‌بایست به طلبکاران دیگر هم ۱۰۰ درصد بدهی‌های خود را، یعنی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار، پرداخت می‌کرد.

ورشکستگی ۲۰۰۱ و پیامدهای آن

آرژانتین نخستین بار در سال ۲۰۰۱ اعلام کرد که توان پرداخت ۹۵ میلیارد دلار بدهی خود را ندارد و به همین دلیل ورشکسته محسوب شد. اعلام ورشکستگی این کشور با آشوب‌های داخلی و کشتار شماری از مردم همراه بود.

 آن زمان اکثر طلبکاران ۷۰ درصد طلب خود را بخشیدند، به این شرط که آرژانتین در آینده هم به طلبکاران خود همین میزان را بپردازد. در غیر این صورت، آنها نیز خواهان بازپرداخت تمامی طلب خود می‌شدند. بر اساس این توافق، آرژانتین برای بازخرید یک دلار اوراق قرضه‌ای که به مشتریان فروخته بود، ۳۰ سنت پرداخت کرد.

تنها دو صندوق آمریکایی با این توافق مخالفت کردند و خواهان بازپرداخت ۱۰۰ درصد طلب خود شدند. طلب آنها شامل بهره‌ای به میزان ۱۶۸۰ درصد است که به نظر دولت آرژانتین عادلانه نیست.

کریستینا کیرشنر، رئیس جمهور آرژانتین، پیش از نشست نمایندگان این کشور با وکیل دو شرکت آمریکایی تاکید کرده بود که تسلیم این "باج‌خواهی" نخواهد شد.

کارشناسان معتقدند، ورشکستگی آرژانتین که سومین قدرت اقتصادی آمریکای جنوبی به‌شمار می‌رود، پیامدهای اسفباری برای شهروندان این کشور خواهد داشت.

صندوق‌های تامینی سرمایه‌گذاری این خاصیت را دارند که در بدهی شرکت‌ها یا کشورهای ورشکسته یا بحران‌زده سرمایه‌گذاری می‌کنند و به این ترتیب سود کلانی می‌برند. شیوه کار این صندوق‌ها به این صورت است که اوراق قرضه دولتی کشورهای تضعیف‌شده را به قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت اسمی (قیمتی که هنگام صدور اوراق تعیین می‌شود) خریداری می‌کنند و در موعد مشخصی به قیمت اسمی آن به صادرکننده اوراق ‌می‌فروشند.

این صندوق‌ها یکی از ابزارهای کارا در زمینه پوشش ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی دنیا به‌شمار می‌روند و در حال حاضر بازاری با گردش مالی سالانه دو تریلیون دلار را در دست دارند.
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آرژانتین کشوری ورشکسته ,Hedgefonds, آرژانتین,سومین قدرت اقتصادی آمریکای جنوبی,بحران‌زده ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

"ربات‌های قاتل" در بسیاری از ارتش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ ربات‌هایی مجهز به انواع مسلسل، نارنجک‌انداز و موشک ضدتانک و ... این ربات‌ها مخالفان بسیاری نیز دارند.

ربات‌های نظامی را به دو دسته هدایت‌شونده (دارای کنترل از راه دور) و خودمختار تقسیم‌‌بندی می‌کنند. ربات‌های نظامی انواع مختلفی دارند. برخی ربات‌ها کار مین‌روبی، شناسایی و نجات را انجام می‌دهند. گونه دیگری از ربات‌های نظامی صرفا به جهت کشتن ساخته می‌شوند که به‌اصطلاح به آن‌ها ربات‌های قاتل می‌گویند.در هفته‌های اخیر ژنرال رابرت کن، یکی از فرماندهان آموزش ارتش آمریکا، از جایگزینی ربات‌ها در ارتش به جای سربازها خبر داده است.

هواپیمای جنگنده بدون‌سرنشین X-47B ساخت شرکت نورتروپ گرومن در خدمت نیروی دریایی آمریکا.

بنا بر گزارش‌ها قرار است تا سال ۲۰۳۰، ربات‌ها جایگزین ۲۵ درصد سربازان ارتش آمریکا شوند.سال گذشته مخالفان ساخت ربات‌های قاتل، رباتی نمادین را در مرکز شهر لندن نصب کردند. این فعالان مدنی خواستار ممنوع شدن استفاده از ربات‌های قاتل با سلاح‌های مرگبار هستند.سال‌هاست که ربات‌ها وارد ارتش‌های کشورهای مختلف شده‌اند و در حال کار هستند.

در این میان "سلاح‌های خودمختار کشنده که در کنترل انسان‌ها نیستند"، حتی اگر تا کنون ساخته نشده باشند، موضوعی است که باعث نگرانی است.در نشستی که اخیرا در سازمان ملل با موضوع "ربات‌های قاتل" برگزار شد نمایندگان ۱۱۷ کشور خواستار اتخاذ قوانین جدیدی برای استفاده از ربات‌های قاتل مستقل شدند.دسته دیگر ربات‌های نظامی ربات‌های پرکاربردی هستند که در زمینه اکتشاف مین، خنثی‌سازی مین و نجات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

DW

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ربات‌های قاتل ,اکتشاف مین,خنثی‌سازی مین ,سربازان,کنترل از راه دور,موشک ضدتانک ,مسلسل,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فیلم «خشم» (Fury) به کارگردانی دیوید آیر، فیلمساز آمریکایی فیلمی است در ژانر جنگی که وقایع آن در زمان جنگ جهانی دوم رخ می دهد.

داستان فیلم به ماههای پایانی جنگ و آوریل سال ۱۹۴۵ مربوط می شود، هنگامیکه نیروهای متفقین درگیر آخرین هجوم خود در بخش اروپایی جنگ جهانی یا European Theatre هستند. گروهبان آموزش دیده نیروی زمینی ارتش آمریکا، معروف به بابای جنگجو (وار ددی- War daddy) با نقش آفرینی براد پیت فرماندهی تانکی از نوع شرمن به نام «خشم» را برعهده می گیرد. وی با تعداد کمی از افرادش عازم مأموریتی خطرناک می شود. «وار ددی» و پنج سربازش با قدرت آتش بسیار شدید ارتش دشمن روبه رو می شوند. آنها در این تلاش قهرمانانه برای حمله به ارتش آلمان نازی بخت بسیار کمی دارند.

فیلم «خشم» پاییز امسال بر روی پرده نقره ای سینماهای اروپا خواهد رفت. شیا لوبوف، لوگان لرمن، جان برنتال، مایکل پنیا و اسکات ایستوود، هنرپیشه های آمریکایی در این فیلم بازی می کنند.

قسمت سوم سری فیلمهای هابیت اواخر پاییز امسال اکران می شود. فیلم «هابیت: نبرد پنج لشکر» به کارگردانی پیتر جکسون آخرین اقتباس سینمایی این مجموعه فیلمهاست که بر اساس رمانهای جی. آر. آر تالکین ساخته شده است.

پیش نمایش این فیلم بتازگی منتشر شده و در آن شاهد نبرد حماسی هستیم که در سرزمین میانی، یکی از سرزمینهای خیالی داستانهای تالکین، رخ می دهد.

اولین فیلم از مجموعه فیلمهای هابیت با نام «سفری غیر منتظره» در سال ۲۰۱۲ برروی پرده رفت و قسمت دوم این مجموعه با عنوان «تباهی اسماگ» سال گذشته اکران شد.

فیلم «پنجاه سایه گِرِی» (Fifty Shades of Grey) به کارگردانی سام-تیلور جانسون، فیلمساز بریتانیایی (نام هنری وی سام تیلور وود است) برای روز جشن والنتاین سال ۲۰۱۵ آماده نمایش می شود. این فیلم بر اساس داستان اروتیکی به همین نام نوشته ای. ال. جیمز نویسنده بریتانیایی ساخته شده است.

قرار بود این فیلم تابستان امسال (اول ماه اوت) اکران شود. اما شش هفته پس از انتخاب چارلی هونام، بازیگر بریتانیایی سریال تلیویزیونی «فرزندان آشوب»، برای ایفای نقش کریستین گری، وی از بازی در این فیلم منصرف شد. داکوتا فنینگ، هنرپیشه آمریکایی و جیمی دورنان، هنرپیشه ایرلندی در این فیلم بازی می کنند.

رمان «پنجاه سایه گری» در باره رابطه  بین آناستازیا استیل، دانشجوی ادبیات، و سرمایه گذار ثروتمند و اسرارآمیزی به نام «کریستین گری»است. رمان در سال ۲۰۱۱ منتشر و تبدیل به پدیده ای فرهنگی شد.

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:باکس آفیس,هابیت: نبرد پنج لشکر,فیلم «خشم» (Fury) ,فیلم «پنجاه سایه گِرِی» (Fifty Shades of Grey),, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان می گویند بخشی از مغز انسان که به اندازه یک نخود است، مسئول به کار انداختن غریزه ما در لحظاتی است که احساس می کنیم اتفاق بدی خواهد افتاد.

پژوهشگران در تشریح نتایج تحقیقات خود که در مجله آکادمی علوم سلطنتی بریتانیا چاپ شده است، می نویسند این قسمت کوچک مغز به نام هابنولا(Habenula) در پیش بینی، یادگیری و واکنش به رویدادها و حوادث ناخوشایند نقش کلیدی ایفا می کند.

آنها معتقدند که احتمالا فعالیت بیش از حد این بخش از مغز انسان ممکن است عامل منفی بافی و بدبینی باشد که معمولا با افسردگی همراه است.

آنها اکنون درحال بررسی نقش این قسمت از مغز در بروز حالت افسردگی هستند.

تحقیقات روی حیوانات نشان داده وقتی که حیوانی منتظر یک حادثه ناخوشایند است و یا چنین رویدادی را تجربه می کند قسمت هابنولا در مغز آنها به شدت فعال می شود. اما مشاهده تغییرات این بخش بسیار کوچک از مغز انسان که قطر آن حدود سه میلی متر است، بوسیله دستگاههای تصویربرداری پزشکی بسیار دشوار است.

پژوهشگران دانشگاه لندن با اختراع یک روش ویژه، فعالیت های مغزی ۲۳ نفر داوطلب را توسط دستگاه تصویربرداری ام آر آی مطالعه کرده اند. به این داوطلبان مجموعه ای از تصاویر انتزاعی نشان داده می شد و چند ثانیه بعد همان تصاویر به تنبیه و آزار جسمی مثل شکنجه و شوک الکتریکی، به تشویق و جایزه به صورت پول نقد و یا واکنش های خنثی ارتباط داده می شد.

پژوهشگران برخی از این تصاویر را همواره با موضوع مجازات و یا جایزه نشان می دادند ولی تعداد دیگری از آنها را به صورت نامنظم و درهم به داوطلبان نشان می دادند. بنابراین داوطلبان دقیقا نمی دانستند که در تصویر بعدی چه نوع واکنشی را تجربه خواهند کرد.

وقتی که این افراد تصاویر مرتبط با آزار جسمی و شوک الکتریکی را مشاهده می کردند قسمت هابنولا در مغز آنها شروع به فعالیت می کرد. هر چه که این افراد احتمال دیدن این دسته از تصاویر را قویتر می دانستند فعالیت قسمت هابنولا در مغز آنها شدیدتر می شد.

پژوهشگران معتقدند که قسمت هابنولا به ما کمک می کند تا از تجارب قبلی خود آموخته و هنگامی که احتمال می دهیم حوادث ناگواری ممکن است روی دهد از آن دوری بجوییم. در عین حال ممکن است به ما یادآوری کند که یک رویداد ناخوشایند تا چه حد ممکن است ناگوار باشد.

عارضه های افسردگی

دکتر جاناتان رویزر یکی از مسئولان این پژوهش در دانشگاه لندن به بی بی سی گفت:"هر جانداری به چنین سیستمی نیاز دارد تا آن را از انجام کارهای خطرناک و تجارب ناگوار بازدارد. به احتمال زیاد هابنولا یک مرکز یا قطب مهم در سیستم عصبی است که در کمک کردن به ما برای پیش بینی چنین حوادثی نقش کلیدی دارد."

آزمایش هایی که روی حیوانات مبتلا به افسردگی انجام شده نشان داده است که این بخش از مغز آنها بیش از حد فعال می شود.

در مورد معینی از معالجه یک فرد مبتلا به افسردگی نیز مشخص شده که تحریک عمقی مغز توسط وارد کردن امواج الکتریکی به قسمت هابنولا عارضه های افسردگی را در او کاهش داده است.

پروفسور کاترین هاربر از دانشگاه آکسفورد که در این پژوهش جدید مشارکت نداشته می گوید:"این تحقیقات بسیار مهم است و به نظر می رسد که می تواند در یافتن راههایی برای درمان افسردگی نقش مهمی ایفا کند. اگر این بخش از مغز در بروز و تشدید بیماری افسردگی موثر باشد می توان درک کرد که چرا افراد مبتلا به افسردگی به شدت در برابر مجازات حساس هستند ولی به پاداش واکنش ضعیف تری نشان می دهند."

اکنون پژوهشگران با ادامه تحقیقات خود در مورد افراد مبتلا به افسردگی قصد دارند تفاوت ها در کارکرد این بخش از مغز آنها را بررسی کنند.

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:غریزه,پیش‌بینی,هابنولا(Habenula),مغز,عارضه های افسردگی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ظهور یک نقش غریب در مزرعه‌ای در باواریا، در جنوب آلمان، جمعیت زیادی را به خود جلب کرده است.

این نقشه دایره‌ای شکل هفته پیش در این مزرعه ظاهر شد و ظاهرا معلوم نیست چطور به وجود آمده است.

تاکنون هزاران نفر به این مزرعه رفته‌اند تا آن را از نزدیک ببینند.

درباره منشاء پیدایش آن هم نظرات مختلفی وجود دارد. گفته می‌شود که ساخته دست بشر است، ولی بعضی هم می‌گویند که این نقش، هدیه‌ای از طرف ستارگان است.

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نقش غریب ,باواریا, جنوب آلمان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سازمان های امدادرسانی می گویند ویروسی که در غرب آفریقا تا به حال جان بیش از ششصد و هفتاد نفر را گرفته، ممکن است تا چهار ماه دیگر هم مهار نشود.

به گفته صلیب سرخ جهانی و سازمان پزشکان بدون مرز، کنترل ویروس مهلکِ ابولا از دست خارج شده. در بعضی از مناطقِ سیرالئون و لیبریا، محدودیت رفت و آمد اعمال شده و بعضی از خطوط هوایی، پرواز به بعضی از شهرها را در این کشورها لغو کرده اند.

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ابولا,ویروس مهلکِ ابولا ,صلیب سرخ جهانی, آفریقا,سازمان های امدادرسانی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گردهمایی سالانه فرهنگ پاپ موسوم به «کمیک کان»، که در سن دیگوی آمریکا برگزار شد، به بتمن، ابرقهرمان داستان های کمیک به مناسبت ۷۵ سالگی اش ادای احترام کرد.

پیش نمایش چند فیلم جدید مانند «پنگوئن های ماداگاسکار» نیز به حاضران ارائه شد. بندیکت کامبرباچ برای اولین بار در صداگذاری یک فیلم پویانمایی شرکت کرد. او صدای گرگ در فیلم «پنگوئن های ماداگاسکار» است. او می گوید: «یک کمی وقت برد تا از شخصیتم در فیلم خلاص شوم و مانند سگها عمل نکنم. کارهایی انجام می دهم که بعنوان یک بزرگسال خوب نیست و هنگام خوردن صبحانه زشت است. زمانی وقت برد تا بتوانم دوباره از توالت استفاده کنم. از اجرای صدای این شخصیت خیلی لذت بردم، شخصیت خوبی است. بی صبرانه منتظرم فیلم را ببینم.»

جف بریجز در گردهمایی «کامیک کان» برای ارائه فیلم The Giver یا «دهنده» حضور داشت. او با لوید بریجز، پدر فقیدش، بر روی این طرح کار کرده بود. او می گوید: «این فیلم را یک بار با حضور پدرم ساخته و او را کارگردانی کردم ولی از آن استفاده نشد. برایم تلخ است که پدرم اینجا نیست ولی هر بار که درباره او صحبت می کنم، حضورش را احساس می کنم. هم اکنون نیز وجود او را حس می کنم.»

فیلم علمی تخیلی «دهنده» براساس رمانی نوشته لوییس لاوری ساخته شده است. لاوری و بریجز بیش از پانزده سال برای اقتباس داستان به فیلم کار کردند. پنج دقیقه از این فیلم در «کمیک کان» به نمایش در آمد.

در این فیلم مریل استریپ، کیتی هولمز و تیلور سویفت در کنار جف بریجز ایفای نقش می کنند. کارگردان فیلم فیلیپ نویس است.

euronews 2014

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:75سالگی بتمن,batman,«کامیک کان» ,فیلم «دهنده»,The Giver ,فیلم علمی تخیلی «دهنده»,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

با گسترش علم در دهه‌های گذشته و نیاز به اطمینان از سودمندی و بی‌خطر بودن روش‌های درمانی پیش از رواج از آنها، سازوکارهای مختلفی ابداع شده‌اند تا روش‌های درمانی و دارویی را محک بزنند.

درمان‌هایی که در سطح وسیع استفاده قرار می‌گیرند باید ابتدا از سد مطالعات آزمایشگاهی و بالینی باکیفیت بگذرند و بعد از بررسی همه خطرهای احتمالی و طی مراحل مختلف، اجازه استفاده بگیرند.

در مورد اثر حجامت مطالعات بالینی بسیار محدودی صورت گرفته است. در این بین مطالعاتی بر روی تاثیر حجامت بر چربی خون، قند خون و سندرم متابولیک انجام شده که نشان داده‌اند حجامت می‌تواند در بهبود علائم این عارضه‌ها نقش داشته باشد، اما این تحقیقات به دلیل تعداد کم شرکت‌کنندگان و پایین بودن کیفیت چندان قابل استناد نیستند.

با گسترش علم در دهه‌های گذشته و نیاز به اطمینان از سودمندی و بی‌خطر بودن روش‌های درمانی پیش از رواج از آنها، سازوکارهای مختلفی ابداع شده‌اند تا روش‌های درمانی و دارویی را محک بزنند.

درمان‌هایی که در سطح وسیع استفاده قرار می‌گیرند باید ابتدا از سد مطالعات آزمایشگاهی و بالینی باکیفیت بگذرند و بعد از بررسی همه خطرهای احتمالی و طی مراحل مختلف، اجازه استفاده بگیرند.

در مورد اثر حجامت مطالعات بالینی بسیار محدودی صورت گرفته است. در این بین مطالعاتی بر روی تاثیر حجامت بر چربی خون، قند خون و سندرم متابولیک انجام شده که نشان داده‌اند حجامت می‌تواند در بهبود علائم این عارضه‌ها نقش داشته باشد، اما این تحقیقات به دلیل تعداد کم شرکت‌کنندگان و پایین بودن کیفیت چندان قابل استناد نیستند.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:حجامت ,مطالعات آزمایشگاهی و بالینی, علم ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ساندرا بولاک، هنرپیشه محبوب هالیوود روز ۲۶ ژوئیه سال جاری پنجاهمین سالگرد تولدش را جشن گرفت. او تا کنون در ژانرهای گوناگون، از درام و کمدی گرفته تا فیلم‌های اکشن و عاشقانه نقش‌آفرینی کرده و یک بار هم موفق به دریافت جایزه اسکار شده است، آنهم به عنوان بازیگر نقش اول زن در فیلم "نقطه کور". ناگفته نماند که ساندرا بولاک در سال ۲۰۱۰ پردرآمدترین بازیگر زن در هالیوود بود.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ساندرا بولاک,ژانرهای گوناگون,فیلم‌های اکشن و عاشقانه ,جایزه اسکار ,فیلم , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ادل، خواننده معروف بریتانیایی، و شریک زندگی‌اش از یک آژانس عکاسی که در زمینه تهیه عکس‌های جنجالی فعالیت دارد، به خاطر انتشار تصاویری از پسر دوساله‌شان خسارت دریافت می‌کنند. گفته می‌شود که مبلغ پرداختی پنج رقمی است. این خواننده ۲۶ ساله بریتانیایی همواره در تلاش است که فرزندش را از انظار عموم دور نگاه دارد و حریم خصوصی خود را حتی‌الامکان حفظ کند.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ادل، خواننده معروف بریتانیایی,آژانس عکاسی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مادر ویتنی هیوستون، خواننده فقید عالم پاپ که در سال ۲۰۱۲ گذشت از ادامه پروژه ساخت فیلمی درباره زندگی دخترش نگران است. تهیه‌کنندگان این فیلم ظاهرا علیرغم مخالفت‌های خانواده ویتنی هیوستون کار ساخت این فیلم را همچنان پیش برده‌اند. انجلا باست، بازیگر آمریکایی قرار است این فیلم را کارگردانی کند. این نخستین تجربه‌ی او در زمینه کارگردانی است. ویتنی هیوستون در فوریه ۲۰۱۲ در سن ۴۸ سالگی درگذشت.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ویتنی هیوستون,خواننده فقید عالم پاپ,فیلمی درباره ویتنی هیوستون,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تمندان با سنگ نگاره های زیبای قدیمی یکی از روستاهای هدف گردشگری خاش است + تصاویر

از روزی که بشر پا به این کره خاکی گذاشته و زندگی را به صورت ابتدایی شروع کرد و تاکنون شاید در اوج پیشرفت و ترقی دارد، سنگ به صورت‌های گوناگون همراه و در خدمت بشر بوده و هست.

 روزی برای انسان اولیه بعد از آب و غذا سنگ به عنوان جسمی سخت گاهی برای دفاع به عنوان سلاح و زمانی به عنوان پناهگاه و یا ابزاری مناسب برای ساخت سر پناه بکار می‌رفت و شاید گاهی هم به عنوان یک وسیله تزئینی و همین طورکه انسان این موجود متفکر و باهوش جلوتر رفت، استفاده از سنگ نیز متنوع و بیشتر می‌شد.

  به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، انسان گاهی از روی نادانی از سنگ بت تراشیده و پرستیده و گاهی از روی دانایی از سنگ به عنوان ثبت تاریخ خود بهره جست و با ترسیم نقاشی‌ها و سنگ نگاره هایی بر دیوار غارها و تخته سنگ‌ها سنگ را دفتر، ثبت خاطرات زندگی‌اش کرد و بعد از اینکه با استخراج فلز از دل سنگ در زندگی خویش انقلابی بزرگ ایجاد کرد، با اختراع خط و نوشتار ثبت تاریخ خویش را در سنگ آسانتر و بهتر نمود.

  اینها را گفتیم که از تفتان، این بزرگترین و زیباترین گنجینه و اثر طبیعی سنگی در استان سیستان و بلوچستان بگوییم و سرگذشت مردمی از تبار آریا را که به عنوان انسان‌های باهوش و بافرهنگ تفتان را به عنوان محل زندگی خویش در زمان‌های بسیار دور انتخاب کردند و همه زندگی آنها با سنگ گره خورده بود، اما تاکنون کسی به صورت علمی در مورد تاریخ اسکان بشر در این نقطه کنکاشی نکرده، ولی آنچه مسلم است این است که تفتان بخاطر موقعیت مناسب خود یکی از اولین مکان‌های سکونت انسان به صورت دائم بوده است.

  به گزارش‌ایسنا، منطقه سیستان و بلوچستان، دامنه تفتان جنوبی روستای تمندان که تغییر یافته همان کلمه تمدن است، یکی از بزرگترین گنجینه‌های سنگی (سنگ نگاره‌های باستانی، سنگ نوشته‌های قلعه‌های سنگی و سنگرها و اتاق‌های کنده شده در دل صخره) است.

    وقتی که از جاده تمندان بالا می‌رویم در دشت وسیعی در دو طرف جاده دیوارهای سنگی در چندین کیلومتر مربع جلب توجه می‌کند که چگونه زمین‌ها را تسطیح و با ایجاد دیوارهای سنگی بندهای بزرگی ایجاد کرده و احتمالا با هدایت آبرفت‌های فصلی و انتقال خاک حاصلخیز یکی از بهترین زمین‌های کشاورزی در سطح وسیع را در دو طرف رودخانه بوجود آورده‌اند.

تمندان با سنگ نگاره های زیبای قدیمی یکی از روستاهای هدف گردشگری خاش است + تصاویر

    کمی بالاتر از این زمین‌ها به تعداد زیادی از مکان‌هایی بر می‌خوریم که سنگ‌ها به صورت خاصی کنار هم و روی هم انباشته شده‌اند که اینها گورهایی هستند که متعلق به قبل از اسلام هستند که به نظر می‌رسد مردگان را به صورت خاصی دفن و بر روی آن سنگ‌های بزرگ و کوچک را انباشته می‌کردند.

 در سمت چپ زمین‌ها در دره‌ای که دو کوه به هم چسبیده، اما یکی سفید و دیگری سیاه مشرف به آن است، چاه آبی با عمق کم با دیواره سنگی کنده شده که آب آن برای دامداری مناسب بوده و دو درخت انجیر در دو طرف چاه وجود دارد. در حوالی آن سنگ نگاره‌های باستانی وجود دارد که صحنه‌هایی از بزکوهی و شکار حیوانات را نشان می‌دهد.

 کمی بالاتر که می‌رویم آثاری از گورستان‌های قدیم و دوران اسلامی وجود دارد که مشهورترین آنها گورستان دز و تپه ولان است که بر روی آنها تخته سنگ‌های صاف و طبیعی به رنگ تیره گذاشته شده که با هنرمندی و ظرافت خاصی در میان حاشیه‌های زیبا و نوشتن آیات قرآنی نه تنها مشخصات فرد متوفی بر آن نوشته شده، بلکه نمایانگر زبان، دین و مذهب وی نیز بوده است.

 در مسیر این رودخانه که از تفتان سرچشمه می‌گیرد بر بالای کوه‌ها در جاهایی آثاری از برج‌ها و باروهای سنگی وجود دارد که اکنون جز ویرانه‌ای از سنگ‌های بهم ریخته چیزی نمانده است و در چند نقطه هم سنگرهایی در دل صخره و ارتفاع خاصی کنده کاری شده که در هر یک از آنها چند جنگجو می‌توانستند جا بگیرند و مانع نفوذ دشمنان به سمت بالاتر باشند. ناگفته نماند سنگ نوشته‌های بر روی قبور دوران اسلامی اکثر مربوط به کسانی بوده که در جنگ‌ها و تهاجمات به شهادت رسیده‌اند که اکثر تهاجمات از سمت بلوچستان پاکستان امروزی و از سرزمین تحت عنوان هاران صورت می‌گرفته و معروف به لشکر سیاه پاد (سیاه پا) بوده و این نشان می‌دهد که اقوام بربر بوده‌اند که پوشش لباسشان طوری بوده که ساق پایشان مشخص‌ و از نظر نژادی افرادی با پوستی به رنگ تیره بوده‌اند.

 این تمدن سنگی تا بالاترین قله تفتان ادامه داشت که بر فراز قله اصلی که بعد از قله‌ای است که در حال حاضر دهانه خروج بخار گوگرد است و در آنجا که مقداری صاف و مسطح است آثار و دیوار چین‌هایی به صورت منظم و تقریبا مستطیل شکل هستند که معروف به چهل محراب و چهل تن است که محل برگزاری مراسم مذهبی خاص در دوره‌های مختلف بوده که اکثر مردم به آنجا نه به خاطر کوهپیمایی بلکه برای انجام مراسم دینی می‌رفتند و در آن جا چند روز مانده و حتی گوسفندی هم قربانی می‌کرده‌اند و د‌ر نهایت در آنجا سنگی گرد و صیقلی و وزین وجود داشته به نام سنگ مراد یا همان سنگ آرزو که در پایان مراسم افراد آرزوهایشان را نیت می‌کرده و اقدام به بلند کردن سنگ مراد می‌کرده‌اند که اگر فرد و یا حتی فردی دیگر که وکالت از افراد می‌گرفته، می‌توانسته سنگ را تا حدود کمر بلند کند، عقیده بر این بوده که آرزویش برآورده و دعایش قبول می‌شود و در غیر اینصورت نه و شاید علت صاف و صیقلی بودن آن بخاطر این بوده که این سنگ به تناوب توسط افراد بالا و پایین می‌شده است.

 این تمدن کوچک سنگی که سال‌ها در مقابل تهاجمات دشمنان و عوامل طبیعی مقاومت کرده بود، در سال‌های اخیر توسط انسان‌ها با افکار و نیات گوناگون بر سنگ نوشته‌ها و قبور تاخته شده و هر یک این پیشینه مکتوب و مستند را از محل اصلی جابجا کردند. یکی آن را تزئین دیوار خانه‌اش کرد، دیگری بخاطر آیات قرآنی تزیین دیوار مسجد و بعضی هم با سنگدلی تمام این سنگ‌ها را به کشورهای بیگانه فروختند تا به نوایی برسند و متاسفانه سنگ‌هایی در دیوار خانه‌ها و مساجد بکار رفته بود، بعد از مدتی تغییرات در ساخت و سازها صورت گرفت و به خاطر عدم آگاهی از ارزش فرهنگی این سنگ‌ها همه به عنوان سنگ لاشه و بی ارزش در دل زمین دفن شدند تا شاید سنگ‌های جدیدی که فاقد هر گونه ارزش فرهنگی و هنری هستند، جایگزین آنها شوند و سنگ مراد که فکر نمی‌کرد با آن وزنی که داشت و در بالاترین نقطه قلعه پناه گرفته دستخوش این بی مهری و انسان به اصطلاح متمدن امروزی گردد و شاید توسط افرادی با آرزوهای بسیار بلند از فراز قله به زیر کشیده شد و به جای نامعلومی برده شد.

 این بی توجهی به این میراث گرانبهای سنگی هنوز که فرهنگ ملی ما متولی دارد ادامه دارد و آن تعداد اندکی که از این میراث گرانبها باقی مانده شاید فریاد برمی‌آورد که حداقل اگر نمی‌توانید جلوی این غارت فرهنگی را بگیرید آن‌ را مستند و ثبت کنید.

منابع:ایسنا و Asrehamoon

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تمندان,بزرگترین و زیباترین گنجینه و اثر طبیعی سنگی,سیستان و بلوچستان, تفتان,تپه ولان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسپانیا طلای سرخ ایران را کیلویی ۲۰۰۰ دلار می‌خرد و آن را پس از بسته‌بندی مجدد به دو برابر قیمت در بازارهای جهانی به فروش می‌رساند.

اسپانیا به عنوان بزرگترین صادرکننده زعفران

نایب رئیس‌ شورای ملی زعفران ایران، محسن احتشام، گفت که اسپانیایی‌ها سالانه حداقل بیش از ۵۰ تن زعفران وارد می‌کنند و تحت عنوان‌ نشان‌های تجاری خودشان به فروش می‌رسانند.

وی گفت امروزه تولید زعفران اسپانیا به یک تن هم نمی‌رسد. احتشام افزود که این کشور اروپایی در ۳۰ سال گذشته از تولیدکنندگان بوده ولی با بالا رفتن قیمت تمام‌شده، استراتژی خود را تغییر داده و به نشان‌سازی در این تجارت روی آورده و می‌خواهد زعفران را با نام اسپانیا به جهان معرفی کند.

عامل هزینه‌ حمل و نقل

صادرکنندگان زعفران برای صادرات این محصول در بسته‌بندی‌های ریز متحمل هزینه‌های چندین برابری حمل‌ونقل می‌شوند.

به عنوان مثال اگر ۱۰ کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی‌های ریز صادر شود وزن آن با توجه به نوع بسته بندی به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسد و در نتیجه هزینه‌های حمل و نقل برای صادرکنندگان چندین برابر می‌شود.

در دو ماهه نخست سال ۱۳۹۳، ایران حدود یک تن زعفران در بسته‌بندی‌های کمتر از ۱۰ گرم، یازده تن در بسته‌بندی‌های بین ۱۰ تا ۳۰ گرم و حدود هشت تن در بسته‌بندی‌های بیش از ۳۰ گرم صادر کرده است.

آمار نشان می‌دهد که به غیر از صادرات زعفران در بسته‌بندی‌های کمتر از ۱۰ گرم، مابقی حجم‌ها قابلیت بسته بندی مجدد را دارند.

رقبای جدید ایران در صنعت زعفران

رقبای جدیدی از جمله یونان، مراکش، ترکیه و هند در زمینه تولید و تجارت زعفران فعال شده‌اند. چین با روش‌های گلخانه‌ای به تولید زعفران روی آورده ‌است.

افغانستانی‌ها نیز از طریق انتقال غیرقانونی پیازهای زعفران از ایران اقدام به کشت این محصول می‌کنند و به نظر می‌رسد در آینده رقبای جدی ایران در صنعت زعفران، چین و افغانستان باشند.

صادرات زعفران به برخی کشورها از جمله بحرین، عربستان، کویت، قطر، ایتالیا و فرانسه به صورت مستقیم مصرف می‌شود و در برخی دیگر از کشورها مانند چین پس از فرآوری شدن، مجددا صادر می‌شود.

 

DW.DE

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:زعفران ایران,اسپانیا,طلای سرخ ایران, بسته‌بندی‌ها,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شارلیز ترون، بازیگر مشهور ۳۸ ساله و شان پن، ستاره ۵۳ ساله هالیوود که مدتی پیش رابطه خود را رسما اعلام کرده بودند، قصد ازدواج دارند و می‌خواهند باقی عمر خود را در کنار هم سپری کنند. گفته می‌شود که مراسم ازدواج این دو ستاره‌ی موفق در تابستان امسال در آفریقای جنوبی (زادگاه ترون) برگزار خواهد شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ازدواج شان پن و شارلیز ترون,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com