جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

۶۶امین نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت با هزار غرفه از ۴۰ کشور و ۲۰۰ نوآوری روز پنج‌شنبه ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) آغاز می‌شود. دو روز قبل از گشوده ‌شدن درها به روی عموم، مرسدس بنز با ارائه این خودرو که دارای آیرودینامیک هوشمند است، غوغا کرد.

در علم دینامیک محاسبه نیروی "درگ" وارد بر یک جسم در حال حرکت در یک سیال را با نماد‌های " cd، cx و cw" نمایش می‌دهند. هرچه میزان "cw" کمتر باشد، جسم برای حرکت به سوخت یا نیروی کمتری نیاز دارد. آیرودینامیک این لیموزین اسپرت چهارنفره مرسدس بنز در حالت معمولی دارای "cw" به میزان ۲۵/ ۰ است.

به محض این‌که راننده بر روی صفحه دیجیتال، علامت آیرودینامیک را فعال کند یا سرعت خودرو بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت بشود، میزان "cw" آن از ۲۵/ ۰ به ۱۹/ ۰ کاهش پیدا می‌کند که به گفته "هولگر هوتزن‌لاوب"، طراح مرسدس ‌بنز، یک رکورد جهانی است.برای کاهش میزان "cw" فرم این خودرو هوشمند، در حال حرکت تغییر می‌کند و ۴۰ سانتیمتر بر طول آن افزوده می‌شود که برای این وضعیت از شش قطعه متحرک استفاده می‌شود.

 

همزمان "قالپاق" ستاره‌گونه این مرسدس بنز به گونه‌ای طراحی شده که در سرعت بالای ۸۰ کیلومتر بصورت اتوماتیک و تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز به شکل مسطح در‌می‌آید.انقلاب خودروهای هوشمند و "خودران" تازه در آغاز راه خود است. مرسدس بنز "F015" که در آغاز سال جاری میلادی در لاس وگاس به نمایش درآمد، در نمایشگاه خودرو فرانکفورت نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

مرسدس بنز سازنده اولین کامیون‌خودران با نام "Future Truck 2025" در جهان است. این کامیون‌خودران پس از اولین آزمایش در جاده و اتوبان، حال در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش عموم گذاشته شده است.

البته هنوز چارچوب‌های تکنیکی و قضایی استفاده از این کامیون آماده نیستند. طبق قوانین، خودروهای خودران باید دارای یک راننده باشند که بتواند در صورت لزوم هر لحظه کنترل خودرو را بدست بگیرد.

سال‌ها ‌در مورد تولید مرسدس بنز "اس کلاس کروکی" گمانه‌زنی می‌شد. مرسدس بنز بالاخره به این گمانه‌زنی‌ها پایان داده و اولین بنز اس کلاس کروکی را در نمایشگاه فرانکفورت عرضه می‌کند.

dw
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بنز,۶۶امین نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت,مرسدس بنز "F015",مرسدس بنز "اس کلاس کروکی",, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پترا لازلو، فیلمبردار تلویزیون آنلاین در مجارستان که اقدام به لگدپرانی به مهاجران در حال فرار از دست پلیس کرده بود، از کار اخراج شد.

روز گذشته و هنگامی که مهاجران در منطقۀ روشکه قصد عزیمت به سمت بوداپست را داشتند، با ممانعت پلیس روبر شدند. پترا لازلو یکی از خبرنگارانی بود که برای پوشش این درگیری به محل اعزام شده بود.

تصاویری که توسط استفان ریشتر، خبرنگار آلمانی به روی شبکه های اجتماعی منتشر شده است این فیلمبردار مجاری را در حالی نشان می دهد که با جفت پا انداختن، موجب می شود مهاجری که کودکی را نیز در آغوش دارد به زمین بیافتد.

تصاویر دیگری وی را در حالی نشان می دهد که اقدام به لگد زدن به یک دختر نوجوان مهاجر می کند که در حال فرار از دست پلیس است.

اقدام وی خشم فعالان حقوق بشر و سازمان های مدافع حقوق پناهجویان را برانگیخته است.

به نوشتۀ گاردین در صورت شکایت از پترا لازلو و محاکمۀ وی، ممکن است این فیلمبردار راست گرا به پنج سال زندان محکوم شود. پترا لازلو فیلمبردار تلویزیون آنلاین «این وان تی وی» است که گفته می شود از نظر خط مشی سیاسی به حزب راستگرای ژوبیک گرایش دارد.

مهاجرانی که در اردوگاه روشکه نگهداری می شوند در اعتراض به عدم ثبت نام توسط مسئولان مهاجرت مجارستان تلاش می کنند با ترک این اردوگاه خود را با پای پیاده از طریق بوداپست به اتریش و آلمان برسانند.

لینک خبر

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:لگدپرانی به مهاجران ,بوداپست ,فیلمبردار مجارستانی,پترا لازلو ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان در بریتانیا می‌گویند راهی را یافته‌اند که نشان می‌دهد بدن هر فرد با چه سرعتی پیر می‌شود.

ممکن است در آینده با استفاده از این تست بتوان زمان مرگ یا احتمال ابتلا به آلزایمر را پیش‌بینی و برای دوران بازنشستگی یا پایان عمر برنامه‌ریزی کرد.

این تحقیق که در نشریه زیست شناسی ژنوم منتشر شده، در باره اینکه چطور می توان روند پیری را کند کرد توصیه‌ای ارائه نکرده است.

در این روش، دانشمندان برای تعیین سن واقعی (بیولوژیک)، به جای سن تقویمی، "ردپای پیری" را ارزیابی می‌کنند، یعنی عملکرد ۱۵۰ ژن را در بدن می سنجند.

این ۱۵۰ ژن پس از بررسی فعالیت ۵۴ هزار ژن در افراد سالم ۲۵ و ۶۵ ساله که زندگی کم‌تحرکی داشتند، به عنوان نشانگرهای اصلی در نظر گرفته شدند.

محققان سپس این شیوه را برای پیش بینی پیری گروهی مرد هفتاد ساله سوئدی به آزمایش گذاشتند و توانستند پیش بینی کنند چه کسانی به سرعت دارند پیر می‌شوند و چه کسانی در چند سال آینده خواهند مرد.

محققان می‌گویند دو مفهوم سلامت و پیری را نباید با هم اشتباه گرفت و روند پیری می‌تواند روند سالمی باشد و جوانی را هم نباید مترادف با سلامتی در نظر گرفت.

پروفسور جیمی تیمونز از دانشگاه کینگز کالج در لندن به بی‌بی‌سی گفت: "ردپای پیر شدن سالم در تمام بافت‌های بدن ما هست که به نظر می‌رسد می‌تواند از طول عمر و سلامت ذهنی و شناختی به ما پیش آگهی بدهد."

"به نظر می رسد بعد از چهل سالگی، شما می‌توانید افراد را از نظر اینکه روند پیری‌شان چقدر خوب پیش می رود راهنمایی کنید."

پژوهشگران می گویند که ترکیب سن واقعی و سبک زندگی تخمین بسیار دقیقتری از سلامت ارائه می‌دهد تا سن تقویمی.

قرار است از این شیوه به صورت آزمایشی در پیوند عضو استفاده شود تا بفهمند آیا کسانی که از نظر تقویمی پیر هستند، اما سن بدنی آنها جوان است می‌توانند عضو اهدا کنند یا نه.

از این تست همچنین می‌توان برای پیش بینی احتمال ابتلا به دمانس و آلزایمر یا بیماریابی سرطان استفاده کرد.

پروفسور تیمونز می گوید: "شناسایی افرادی که در ده تا بیست سال آینده به شدت در معرض خطر هستند نیازی جدی است و ما فکر می‌کنیم تحقیق ما در این زمینه اثرگذار بوده است."

حدود شش ماه پیش، نظام بهداشت و درمان بریتانیا (NHS) یک محاسبه‌گر اینترنتی را راه اندازی کرد که به افراد امکان می‌دهد احتمال ابتلای خود به سکته قلبی یا مغزی را در ده سال آینده ارزیابی کنند.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ابداع تست پیری,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در مراتع حومه کانبرا یک گوسفند از نژاد "مرینوس" پیدا شد که موفق شده بود سال‌ها خود را از چشم صاحب‌اش مخفی نگه دارد و پشم‌هایش چیده نشده بود. رشد سالانه پشم این نوع گوسفند تقریبا ۷ سانتیمتر است و تخمین زده می‌شود که ۷ سال از آخرین باری که پشمش چیده شده می‌گذرد که این حجم پشم برای سلامتی گوسفند خطرناک است. ۴۰ کیلو پشم پس از اصلاح این گوسفند توسط "این الکینز" قهرمان پشم‌چینی استرالیا بدست آمد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پشمالو‌ترین گوسفند دنیا,یک گوسفند از نژاد "مرینوس",, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

"ال‌‌نینیو" پدیده‌ای در هواشناسی و یک ناهنجاری در میانگین دمای هوا نسبت به میانگین سال‌های پیش است. این پدیده هر چند سال یکبار رخ می‌دهد و موجب تغییر وضعیت آب‌ و هوا می‌شود. "ال‌نینیو" در سواحل غربی آمریکای جنوبی و جنوب شرقی آسیا رخ می‌دهد، اما پیامدهای آن جهانی است و اغلب به صورت فجایع طبیعی نمایان می‌شود.

به طور معمول آب‌ گرم سطح اقیانوس از آمریکای جنوبی به سمت غرب حرکت می‌کند. در مقابل آب‌ سرد عمق اقیانوس به سوی سواحل آمریکای جنوبی جریان می‌یابد. در سال‌های رخداد ال‌نینیو این جریان‌ها متوقف یا گاه برعکس می‌شوند. به این ترتیب آب سطح اقیانوس در سواحل استرالیا و اندونزی چند درجه سردتر و در آمریکای جنوبی چند درجه گرم‌تر می‌شود. آخرین ال‌نینیو در سال ۲۰۰۹ رخ داد و یک سال طول کشید.

"ال‌نینیو" چه پیامدی دارد؟

در سواحل آمریکای جنوبی گرم شدن آب موجب مرگ مرجان‌ها، پلانکتون‌ها و جلبک‌ها می‌شود. در نتیجه ماهی‌ها به دلیل کمبود‌ مواد غذایی مهاجرت می‌کنند. با مهاجرت ماهی‌ها پرندگان دریایی و خزندگان اغلب به صورت ‌جمعی از گرسنگی تلف می‌شوند و زندگی ماهیگیری این منطقه به شدت آسیب می‌بیند.

گرم‌شدن آب موجب تشکیل مناطق کم فشار در اتمسفر مناطق کویری جنوب می‌شود که می‌تواند بارش‌های سیل‌آسا، رانش زمین، جاری شدن سیل و طوفان را به همراه آورد.

در مناطق غرب آسیا در اندونزی و شمال استرالیا شرایط برعکس می‌شود: کاهش بارندگی‌، از بین‌رفتن محصولات و آتش‌گرفتن جنگل‌ها. باران‌های موسمی که اغلب در زمان مناسب آغاز می‌شوند هم در سال‌های ال‌نینیو به تعویق می‌افتند و یا اصلأ رخ نمی‌دهند.

"ال‌نینیو" چگونه تشکیل می‌شود؟

پژوهشگران تا به امروز پاسخ این پرسش را نمی‌دانند. بسیاری از شواهد حاکی از آن است که این پدیده نه توسط انسان بلکه از مدتها پیش به صورت طبیعی رخ می‌دهد. البته گازهای گل‌خانه‌ای ال‌نینیو را تقویت می‌کنند، در نتیجه آنها بیشتر و پرقدر‌ت‌‌تر می‌شوند. پیامدهای ال‌‌نینیو در فاصله ماه اکتبر تا دسامبر خود را نشان می‌دهند.

پژوهشگران سازمان جهانی هواشناسی نگران هستند که دمای آب سطح جنوب شرقی اقیانوس آرام دو درجه بیشتر از حد میانگین گرم‌ شود. آنها می‌گویند ‌ال‌نینیوی سال ۲۰۱۵ در حال شدیدتر شدن است.

"ال‌نینیو" چه معنایی دارد و آیا می‌تواند پایدار باشد؟

تغییرات ناشی از ال‌نینیو به طور معمول حدود کریسمس به اوج خود می‌رسد. ماهیگیران کشور پرو که به دلیل کمبود ماهی به شدت از این پدیده آسیب ‌می‌بینند آن را "ال‌نینیو" می‌خوانند که در زبان اسپانیولی به معنای "پسر بچه" است.

پژوهشگران مرکز اقیانوس‌‌شناسی شمال آلمان چند مدل آب ‌و هوایی محاسبه کردند که در آنها استثناءها می‌توانند به قاعده تبدیل ‌شوند. تا سال ۲۱۰۰ میلادی جریا‌ن‌های معمولی هوا می‌توانند به دلیل گر‌م‌تر شدن زمین به طور کلی کاهش پیدا کنند و به سمت شرق حرکت کنند.

این تغییر می‌تواند موجب یک ال‌نینیو پایدار شود که به گفته پژوهشگران اثر آن در این صورت ضعیف خواهد بود. اما امکان زیرنظر گرفتن چنین پدیده‌ی پایداری در عمل وجود ندارد. اطلاعات جمع‌آوری شده در فاصله سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۲ میلادی هم نشان می‌د‌هند که گردش‌های هوا که پدیده ال‌نینیو را تقویت می‌کنند، بیشتر شده‌اند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:"ال‌‌نینیو", اقیانوس,گازهای گل‌خانه‌ای, اتمسفر ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا که اخیرا عبوری تاریخی از کنار پلوتو، از اجرام دور افتاده منظومه شمسی انجام داد، اکنون راهی مقصد جدیدی شده است.

"۲۰۱۴ ام یو ۶۹" یکی از دو جرم آسمانی شبیه به دنباله دارها است که دانشمندان مسئول این ماموریت زیر نظر داشتند.

سازمان فضایی آمریکا اکنون پیش از آنکه تمدید ماموریت نیوهورایزنز را رسمی کند، یک بار دیگر طرح بازدید از این جرم تازه را مرور خواهد کرد.

نیوهورایزنز در ماه ژوئیه از فاصله ۱۲۵۰۰ کیلومتری سطح پلوتو گذشت.

کاوشگر در آن گذر علاوه بر گرفتن عکس از سطح این سیاره کوتوله داده های زیادی در مورد آن و اقمارش شارون، استیکس، نیکس، کربروس و هادرا جمع آوری کرد.

مقصد تازه حدود یک و نیم میلیارد کیلومتر ورای پلوتو است. قطرش ۴۵ کیلومتر است و تصور می شود یکی از مصالح اولیه ای باشد که سیارات کوتوله ای مثل پلوتو از آن تشکیل شدند.

این شیء در ناحیه ای در کرانه های دور منظومه شمسی موسوم به کمربند کایپر قرار دارد. این کمربند شامل بقایای یخ زده ای است که از ۴.۶ میلیارد سال قبل که منظومه ما تشکیل می شد به یادگار مانده اند.

جان گرانسفلد مدیر ماموریت علمی ناسا گفت:‌ "با دور شدن نیو هورایزنز از پلوتو و نزدیک شدن آن به کمربند کایپر، و درحالی که داده های هیجان انگیز آن از پلوتو به زمین مخابره می شود، نگاه ما به مقصد بعدی این کاوشگر متهور است."

او گفت انتظار دارد که هزینه ماموریت از این پس خیلی کمتر باشد.

این فضاپیما حامل سوخت هیدرازین کافی برای یک گذر دیگر است، و دانشمندان می گویند می تواند تا اواخر دهه ۲۰۲۰ یا ورای آن به کار ادامه دهد.

الن استرن، محقق اصلی این ماموریت، انتخاب ناسا برای فرستادن کاوشگر به "۲۰۱۴ ام یو ۶۹" را یک "گزینه عالی" خواند.

این یکی از پنج جرم آسمانی است که در تابستان سال ۲۰۱۴ با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل در مسیر پرواز نیو هورایزنز کشف شدند.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پلوتو,فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا ,منظومه شمسی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

زیبایی طبیعی، طبع آرام و استعداد چشمگیر اینگرید برگمن را به یکی از ستارگان دوران طلایی هالیوود بدل ساخت. تماشاگران شیفته‌اش بودند، هالیوود او را می‌ستود و منتقدان او را "ترکیبی از دلفریبی و معصومیت" لقب داده بودند.یکصد سال از تولد اینگرید برگمن می‌گذرد، بازیگری که از ستارگان فراموش‌نشدنی آسمان سینما محسوب می‌شود. در تاریخ فیلم و سینما شاید کمتر هنرپیشه زنی را بتوان یافت که در چنین طیف گسترده‌ای از چهره‌های برجسته و محبوب سینمایی همکاری کرده باشد، از آلفرد هیچکاک و روبروتو روسلینی گرفته تا همفری بوگارت، گری کوپر، کری گرانت، آنتونی کوئین، یول برینر و عمر شریف.اینگرید برگمن روز ۲۹ اوت ۱۹۱۵ از مادری آلمانی و پدری سوئدی در استکهلم متولد شد. پس از فوت والدینش در سال‌های کودکی به نزد اقوامش فرستاده شد.

۱۷ ساله بود که در یک مسابقه هنرپیشگی توجه داوران را به خود جلب کرد و توانست بورس تحصیلی تئاتر سلطنتی در استکهلم را به دست آورد.استعداد چشمگیر اینگرید در بازیگری به زودی کشف شد. او در سال ۱۹۳۲ نخستین پیشنهادها را برای ایفای نقش در فیلم دریافت کرد.بازی درخشان برگمن در سال ۱۹۴۶ در نمایشنامه‌ی Joan of Lorraine اینگرید برگمن برای نخستین بار در سال ۱۹۳۹ به هالیوود رفت. او در آن زمان در زادگاهش سوئد هنرپیشه‌ای شناخته‌شده بود. او که در سال ۱۹۳۶ در فیلم سوئدی "میان‌پرده" (Intermezzo) بازی کرده بود، در آمریکا در بازسازی دوباره همین فیلم ایفای نقش کرد. استقبال مخاطبان از این محصول هالیوودی چشمگیر بود و نوید ظهور یک ستاره جدید را می‌داد. نمایی از نسخه آمریکایی "میان‌پرده" با بازیگری برگمن و لسلی هاوارد.فیلمی که اینگرید برگمن را به شهرتی جهانی رساند و جاودانه کرد، "کازابلانکا" بود. اینگرید برگمن در نقش الزا لاند در فیلم "کازابلانکا" در کنار همفری بوگارت یکی از به یادماندنی‌ترین نقش‌های خود در سینما را به جای گذاشت.

زوج هنری برگمن و بوگارت در این فیلم به یکی از عاشقانه‌ترین زوج‌های تاریخ سینما تبدیل شدند.در سال ۱۹۴۴ فیلم "چراغ گاز" با بازیگری اینگرید برگمن به نمایش درآمد؛ فیلمی که یک سال بعد جوایز متعددی را برای او به ارمغان آورد، از جمله جایزه اسکار و گلدن گلوب برای بهترین بازیگر نقش اول زن.اینگرید برگمن و کری گرانت در سال ۱۹۴۶ در فیلم "بدنام" ساخته آلفرد هیچکاک در کنار یکدیگر قرار گرفتند. بوسه مشهور آن دو در این فیلم، در آن زمان به عنوان طولانی‌ترین صحنه‌ی بوسه در تاریخ سینما به ثبت رسید.اینگرید برگمن و روبرتو روسلینی، کارگردان شهیر ایتالیایی نخستین فیلم مشترکشان را در سال ۱۹۴۹ ساختند.

 

برگمن که در آن زمان متأهل بود، به روسلینی دل بست و از او باردار شد. انتشار این خبر رسوایی و جنجال بزرگی در آمریکا به راه انداخت. اینگرید برگمن اندکی بعد از همسرش، یک دنداپزشک سوئدی، طلاق گرفت و همراه با روبرتو روسلینی به رم رفت. آن دو در سال ۱۹۵۰ با یکدیگر ازدواج کردند.دوران زناشویی روسلینی و برگمن بیش از ۸ سال دوام نداشت. آنها در سال ۱۹۵۷ رسما از هم جدا شدند؛ اما از زندگی مشترک آنها ۷ فیلم سینمایی و ۳ فرزند باقی ماند: در سال ۱۹۵۰ پسری به نام روبرتینو به دنیا آمد، و در سال ۱۹۵۲ دو دختر دوقلو در رم پا به جهان گذاشتند که ایزابلا یکی از آنها بود.ایزابلا روسلینی ۵ ساله بود که پدر و مادرش از هم جدا شدند.

او نخست نزد پدر نامدار خود در رم ماند، سال‌های کودکی و جوانی را در ایتالیا و فرانسه گذراند و با سه زبان انگلیسی و ایتالیایی و فرانسوی بزرگ شد. ایزابلا روسلینی امروزه یکی از چهره‌های محبوب و موفق عالم سینما به شمار می‌رود و افزون بر بازیگری تا کنون چندین بار در جمع داوران جشنواره‌های بزرگ بین‌المللی حضور داشته است. جایزه "تونی" را برایش به ارمغان آورد. این جایزه از سال ۱۹۴۷ هر ساله به نقش‌های ایفا شده و تولیدات نمایشی برادوی (نیویورک) داده و به عنوان مهمترین جایزه عرصه تئاتر آمریکا شناخته می‌شود.

اینگرید برگمن و کری گرانت ۱۲ سال بعد از نخستین همکاری‌شان بار دیگر در فیلم "بی‌احتیاط" Indiscreet همبازی شدند. "بی‌احتیاط" دومین نمونه موفقیت‌آمیز از بازی مشترک این دو ستاره‌ی بزرگ است. برگمن و گرانت در سال ۱۹۵۹ به خاطر بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب برای بهترین هنرپیشگان نقش اول مرد و زن شدند.

اینگرید برگمن که پس از جدایی از روبرتو روسلینی به آمریکا برگشته بود، به زودی جایگاه خود را در سینمای هالیوود بازیافت. او پس از بازی در شماری از فیلم‌های اروپایی، در سال ۱۹۵۷ برای دومین بار به خاطر بازی در فیلم "آناستازیا" جایزه اسکار را برنده شد.کری گرانت و اینگرید برگمن دوستانی خوب در هالیوود به شمار می‌رفتند. در سال ۱۹۵۶ زمانی که جایزه اسکار بهترین هنرپیشه زن برای بازی در فیلم "آناستازیا" به اینگرید برگمن تعلق گرفت، کری گرانت برای دریافت جایزه به جای وی به روی صحنه رفت. برگمن در آن زمان هنوز آمادگی رویارویی با جامعه آمریکا را به دلیل رابطه جنجالی‌اش با روسلینی نداشت.اینگرید برگمن یک سال پس از جدایی از روبرتو روسلینی بار دیگر ازدواج کرد. همسر جدید او لارس اشمیت، تهیه‌کننده‌ی سوئدی بود. پیوند این دو چهره در سال ۱۹۷۵ شکسته شد.سال ۱۹۷۵ اگرچه سال جدایی برگمن لارس اشمیت بود، اما از لحاظ هنری موفقیت‌هایی نیز برای برگمن به همراه داشت. او به خاطر بازی در فیلم "قتل در قطار سریع‌السیر شرق" (محصول ۱۹۷۴) جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد.اینگرید برگمن یک سال بعد نیز مورد ستایش قرار گرفت و جایزه افتخاری اسکار به پاس یک عمر فعالیت هنری به او اهدا شد.اینگرید برگمن یک سال بعد نیز مورد ستایش قرار گرفت و جایزه افتخاری اسکار به پاس یک عمر فعالیت هنری به او اهدا شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اینگرید برگمن,روسلینی,سینمای هالیوود,کری گرانت,بوگارت,آلفرد هیچکاک ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بیشتر انسان‌ها مایلند موهایی مرتب و زیبا داشته باشند. اگر چه ساختار مو در مورد هر فردی متفاوت است، اما مراقبت از مو می‌تواند به رشد سالم مو و جذاب‌تر شدن آن کمک کند.

این هم  ۱۰ پیشنهاد مهم برای نگهداری موهای شما.

ضرورت سلامت پوست سر برای مویی سالم

پوست سر سالم پیش‌شرطی اساسی برای موی سالم است. نرسیدن منظم به پوست بدن می‌تواند به خشکی پوست سر، خارش یا شوره سر منجر شود. ماساژ پوست سر سبب افزایش گردش خون آن می‌شود و به فعال‌سازی غدد چربی به ویژه در رابطه با موهای حساس منجر می‌شود. در ارتباط با پوست‌های مشکل‌ساز می‌توان از لوسیون‌های مرطوب‌کننده و در صورت لزوم از داروهای تجویزشده‌ی پزشکی استفاده کرد.

شست‌وشوی صحیح مو

بهتر است قبل از شستن، موهای خود را شانه کنید. بسیاری از موادی که به مو چسبیده‌اند در پی کشیدن شانه یا برس از مو جدا می‌شوند و مو با یک بار شست‌و‌شو با کمی شامپو کاملا تمیز می‌شود. پس از آن موی خود را با آب بشویید. آب نباید داغ باشد؛ آب داغ به تنش شدید مو منجر می‌شود. پس از شستن، موی خود را با آب سردی که با کمی آب لیمو یا سرکه مخلوط شده بشویید. این آب سبب درخشش و انعطاف‌پذیری موی شما می‌شود. 

رسیدگی درست

پس از شست‌و‌شوی مو مراقبت از آن آغاز می‌شود. ماده تقویت‌کننده مو (کاندیشنر) اولین مرحله برای تقویت مو پس از شستن است. این ماده به مو درخشش، نرمی و آمادگی بیشتری برای شانه شدن می‌دهد. اکنون موی خیس خود را با شانه‌ای با دندانه‌های درشت شانه کنید.

خشک ‌کردن صحیح مو

موهای خود را به هیچ‌وجه با حوله خشک نکنید. با حوله خشک کردن مو به لایه کراتین آن آسیب می‌رساند. همچنین موهای خود را مثل عمامه در حوله نپیچید. این کار سبب گرمای بیش از حد مو و حساسیت آن می‌شود. در صورت استفاده از سشوار از هوای گرم آن استفاده نکنید. هوای ولرم یا سشوارهای دارای سنسور مادون قرمز بهترین وسیله برای خشک کردن مناسب مو هستند. 

تقویت صحیح مو

با وجود رسیدگی منظم باید هرازگاهی موهای خود را تقویت کنید. مواد تقویت‌کننده برای هر نوع مو در بازار یافت می‌شود و شما خود می‌توانید این مواد تقویت‌کننده را تهیه کنید. برای موهای خشک روغن‌های گیاهی به همراه کمی میوه آووکادو مناسب است. یک آووکادو را با دو قاشق غذاخوری روغن آفتاب‌گردان و کمی آب لیمو در ظرفی ریخته و هم بزنید تا به خمیر تبدیل شود. خمیر به دست آمده را حدود ۱۵ دقیقه روی موهای خود بمالید.

محافظت صحیح از مو

دوشاخه شدن نوک مو به ویژه در موهای بلند آزاردهنده است. رنگ زدن بیش از حد مو، نور خورشید، هوای خشک و سشوار با هوای گرم سبب دوشاخه شدن نوک موها می‌شود. برای ممانعت از این روند باید نوک موها را با کرم‌های مخصوص تقویت کرد. 

شانه مناسب

برس و شانه خوب نیز بخشی از مراقبت‌های ویژه مو هستند. یک برس خوب برای پخش کردن چربی مو بسیار ضروری است. برس‌هایی که نوکی تیز دارند می‌توانند به پوست سر آسیب برسانند. شانه و برس را به طور منظم با شامپو بشویید تا باکتری‌های موجود در آنها از بین بروند. 

رنگ صحیح مو

مو حین رنگ کردن به مواد شیمیایی آغشته می‌شود. رنگ برای اثر کردن باید به اعماق مو نفوذ کند. بلوند کردن مو می‌تواند به شکننده و بی‌حالت شدن مو بیانجامد. از همین رو مو پس از رنگ زدن به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد. رنگ‌های تیره آسیب کمتری به مو می‌زنند. مراقب باشید که موی رنگ شده با حنا را نمی‌توان به سادگی رنگ زد.

تغذیه صحیح

رژیم‌های غذایی نامتعادل نیز به مو آسیب می‌رسانند. نتیجه این که موها در پی تغذیه ناصحیح شکننده و نازک می‌شوند، زیرا مو با کمبود ویتامین و دیگر املاح ضروری برای بدن چون آهن، بیوتین، روی و ویتامین ب- ۱ روبرو می‌شود. مهم‌ترین تامین‌کنندگان مواد حیاتی برای موی سر، میوه، ماهی، پرندگان، سبزیجات، شیر، سویا و غلات سبوس‌دار هستند.

 

آرامش و زندگی بدون استرس

استرس سبب می‌شود ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) افزایش یابد و سبب ریزش و خستگی مو شود. هنوز تحقیقات علمی چگونگی این تاثیر را به طور دقیق توضیح نداده‌اند. تنها این نکته مشخص است که آرامش کافی و ورزش می‌توانند به کاهش استرس بیانجامند و شرایط را برای زیبایی و طروات مو مهیا کنند.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ده نکته‌ که در نگهداری موها,موهایی مرتب و زیبا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

با توجه به کارایی و عملکرد مغز در بدن، سلامت مغز یکی از اولویت های اصلی برای هر شخص می تواند باشد. با توجه به افزایش سن و کاهش کارکرد مغز توجه، به مهمترین و اصلی ترین عضو بدن و آشنایی با عادات مثبت برای حفظ سلامت مغز از اهمیت ویژه ای بر خوردار است.

مغز فرمانده بدن است و سلامت آن تاثیر زیادی روی سلامت کل بدن دارد. اما خیلی از ما در حفظ سلامت آن غفلت هایی داریم که متاسفانه سلامتی مان را به خطر میاندازد. اگر می خواهید سبک زندگی تان را ارتقا دهید و از بروز بسیاری از ناخوشی ها پیشگیری کنید، کافیست به عادت های روزمره تان دقت بیشتری داشته باشید و بدانید برخی از این عادت ها، سلامت فرمانده بدن را به خطر می اندازند.

در این مطلب از دکتر لایف به عادتی که باید ترک کنید تا مغز سالمی داشته باشید میپردازیم.

کم خوابی

سلامت مغز با کم خوابی جور در نمی آید. همه ی مردم از اهمیت خواب کافی و خوب باخبر هستند، اما کمتر کسی به آن توجه می کند. بخصوص این روزها که اکثر افراد تا نیمه های شب در شبکه های اجتماعی در حال پرسه زدن و رد و بدل کردن پیام هستند.

اگر می خواهید خواب با کیفیت و مغز سالمی داشته باشید باید هر شب ۸ ساعت بخوابید. مغز از این مدت زمان، برای استراحت خود و همچنین رد و بدل کردن تبادلات متابولیکی، احیای سلول ها و پر کردن باک انرژی بدن استفاده می کند.

اگر به میزان کافی نخوابید، سلول های مغزی را در معرض نابودی قرار می دهید. در نتیجه همیشه احساس خستگی می کنید و مغز قابلیت اداره ی امور بدن را از دست می دهد.

کشیدن پتو روی سر

برخی افراد عادت دارند که موقع خواب پتو یا لحاف را روی سرشان می کشند و اصلا روزنه ای برای نفس کشیدن باقی نمی گذارند. این عادت به سلامتی مغزتان لطمه می زند. به خاطر اینکه میزان اکسیژن خون کاهش پیدا کرده و تجمع دی اکسیدکربن افزایش می یابد که اثرات مخربی روی مغز دارد. لطفا روی سرتان پتو نکشید.

کار کردن با وجود بیمار بودن

اگر خدای نکرده به هر دلیلی مریض شده اید از کار کردن، مطالعه زیاد و یا فکر کردن افراطی بپرهیزید. بدن شما نیاز دارد که از همه ی انرژی خود برای مقابله با بیماری استفاده کند. در نتیجه زمان بیماری و ناخوشی وقت مناسبی برای هدر دادن انرژی نیست. اگر در حین بیماری سخت کار کنید، مغزتان را به کار می گیرید، در حالی که فرمانده بدن مشغول ارسال پیام های لازم برای درمان شماست. در این صورت فشار مضاعفی به مغز وارد می شود. همچنین عدم استراحت و مراقبت کافی باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شده و امکان اینکه دچار بیماری های دیگری نیز شوید، بالا می رود.

نخوردن صبحانه

اگر قید صبحانه را می زنید، سخت در اشتباهید. بدن ما بعد از هشت ساعت خواب و ناشتا بودن به مواد غذایی نیاز دارد تا انرژی بگیرد. اگر صبحانه نخورده روزتان را شروع کنید بدن مجبور می شود به ذخایرتان رجوع کند. در این صورت احتمال خستگی ناگهانی، عدم تمرکز، فراموشی و بدخلقی بالا می رود. در واقع اگر انرژی لازم را در اول روز کسب نکنید، مغزتان قادر به تمرکز و یادآوری مسائل نخواهد بود و آسیب خواهد دید.

زیاده روی در مصرف قند

اگر تغذیه ی سالمی نداشته باشید و در مصرف قندها (شیرینی جات، سیب زمینی سرخ کرده، فست فودها و…) زیاده روی کنید و به ویژه اینکه طرف میوه و سبزیجات نروید، موادی در بدن تجمع پیدا می کنند که آسیب رسان هستند. متاسفانه جذب زیاد قند و کمبود ویتامین باعث کاهش رشد سلول های عصبی می شود. در نتیجه سلامت مغز به خطر می افتد.

پرخوری

خوردن غذا زمانی که گرسنه نیستید، بی فایده است. اگر به طور مرتب مواد غذایی مصرف کنید، بدن آنها را به صورت چربی ذخیره می کند. در نتیجه احتمال چاقی و آسیب به رگ های خونی مغز بالا می رود. در نتیجه بهتر است زمانی که گرسنه تان هست و به اندازه ی نیازتان، غذا میل کنید.

مصرف الکل

مصرف الکل خیری برای مغز ندارد. اغلب افرادی که به نوشیدنی های الکلی عادت می کنند، در دام نوعی اعتیاد می افتند و دچار زیاده روی می شوند. غافل از این که این نوشیدنی ها باعث مرگ نورون ها یا همان سلول های عصبی می شوند و سرعت انتقال پیام های عصبی را کاهش می دهند. علاوه بر این باید بدانید که الکل برای ارگان های دیگری مانند کبد و قلب نیز مضر است.

مصرف دخانیات

سیگار خیری برای بدن ندارد و سلامتی را با خطرات جدی مواجه می کند. مصرف دخانیات باعث کاهش میزان اکسیژن دریافتی و حجم مغز می شود. سیگار کشیدن خطر بروز بیماری هایی مانند آلزایمر، انواع سرطان، مشکلات تنفسی و غیره را بالا برده و حتی دی ان ای را نیز به خطر می اندازد.

نفس کشیدن در هوای آلوده

نفس کشیدن در هوای آزاد و سالم برای بدن و بویژه مغز مفید است. اما اگر هوایی که تنفس می کنید آلوده باشد، به سلامت مغز آسیب می رسد. به خاطر اینکه آلودگی هوا باعث کاهش کارایی و قدرت سلول های عصبی می شود.

استرس

استرس، خشونت، عصبانیت، داد و بیداد و بدخلقی اثرات منفی روی سیستم عصبی به جا می گذارند. در واقع تنش های روحی و استرس و غیره باعث کاهش قدرت مغز و افزایش خطر سکته قلبی و سکته مغزی می شود. بنابراین لازم است که استرس ها و فشارهای روحی را کنترل کنید.

و در آخر رها کردن مغز به حال خود

مغز برای سالم ماندن نیاز به مراقبت و تمرین دارد در غیر این صورت، خسته و ناتوان خواهد شد. فکر کردن، کار کردن، طبقه بندی کردن اطلاعات اندوخته در مغز، خواندن کتاب، انجام بازی های فکری، یادگیری چیزهای جدید، ورزش و غیره برای داشتن مغزی سالم موثر هستند و به افزایش قدرت مغز کمک زیادی می کنند.

سعی کنید برای انجام حساب و کتاب رومزه از ماشین حساب استفاده نکنید. شعر حفظ کنید. زبان جدیدی یاد بگیرید و خلاصه اینکه، مغزتان را به حال خودش رها نکنید.

gem life

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:عادت های مخاطره آمیز برای مغز,عملکرد مغز,نخوردن صبحانه,استرس,مصرف قند,مصرف دخانیات,مصرف الکل,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان اعلام کرده‌اند که در تعیین نصف النهار مبدا واقع در گرینویچ لندن اشتباه صورت گرفته است. جی‌پی‌اس‌ها مشخص کرده‌اند که این محور ۱۰۲ متر به طرف شرق متمایل است.

نصف النهار مبدا که محققان طبیعت آن را در سال ۱۸۸۴ در محله گرینویچ لندن معین کردند، خطی فرضی است که از قطب شمال به قطب جنوب کشیده می‌شود و به عنوان نقطه مبدا در جهت‌یابی روی کره زمین به شمار می‌رود.

نصف النهار مبدا شرق و غرب را از هم جدا می‌کند و پایه‌‌ای برای اندازه‌گیری زمان محسوب می‌شود و تمام مناطق زمانی بر اساس نقطه صفر طول جغرافیایی بنیان گذاشته شده‌اند.

اما جی‌پی‌اس‌ها به تازگی مشخص کرده‌اند که نصف‌‌النهار گرینویچ ۱۰۲ متر به شرق متمایل است و بر روی نقطه صفر قرار ندارد. "آژانس ملی اطلاعات مکانی" دلیل این اشتباه را تاثیر توده‌های درون هسته زمین بر روی روش‌های اندازه‌گیری قدیمی معرفی کرده ‌است.

در قرن نوزدهم طول جغرافیایی از روی موقعیت ستارگان مشخص شده‌ بود. در آن زمان محققان به دنبال خط‌های افقی بر روی زمین بودند تا بر اساس آن مرکز زمین را معین کنند. بدین منظور از جیوه استفاده می‌شد.

ولی جی‌پی‌اس‌ها نشان می‌دهند که این روش نتایج دقیقی در بر نداشته است. زیرا توده سنگ‌های سنگین در هسته زمین جیوه را جذب و از خط افقی منحرف می‌کرده‌اند. گفتنی است که نیروی جاذبه سیاره ما با توجه به جنس و ساختارهای زیرزمینی هر بخش متغیر است.

در نتیجه طول جغرافیایی که در قرن نوزدهم مشخص شده است، به صورت عمودی قرار ندارد و این خط به هسته مرکزی زمین نمی‌رسد و از این روی نمی‌تواند محور درستی برای تقسیم‌بندی یکسان کره زمین ‌باشد.

بر خلاف روش‌های گذشته، اندازه‌گیری‌های جی‌پی‌اس تحت تاثیر جاذبه زمین نیستند. آن‌ها خود را با ماهواره‌ها هماهنگ می‌کنند که به طور پیوسته موقعیت و زمان خود را ارسال می‌کنند. به همین خاطر برای تعیین موقعیت یک مکان مشخص بر روی کره زمین، سیگنال‌های سه جی‌پی‌اس ماهواره‌ای در یک زمان مشخص کافی هستند تا نتیجه دقیقی به دست بدهند.

dw

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نصف النهار مبدا واقع در گرینویچ,نیروی جاذبه ,ماهواره‌,جی‌پی‌اس ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مجله فوربس می‌گوید جنیفر لارنس، هنرپیشه سرشناس برنده اسکار، پردرآمدترین هنرپیشه زن دنیا در سال ۲۰۱۵ بوده است.

درآمد این هنرپیشه ۲۵ ساله در این سال به ۵۲ میلیون دلار رسیده است.

پردرآمدترین بازیگران زن هالیوود در سال ۲۰۱۵ به نوشته فوربس

جنیفر لارنس : ۵۲ میلیون دلار اسکارلت یوهانسن : ۳۵.۵ میلیون دلار ملیسا مک‌کارتی : ۲۳ میلیون دلار فن بینگ‌بینگ : ۲۱ میلیون دلار جنیفر انیستون : ۱۶.۵ میلیون دلار جولیا رابرتس : ۱۶ میلیون دلار آنجلینا جولی : ۱۵ میلیون دلار ریز ویتراسپون : ۱۵ میلیون دلار آن هتووی : ۱۲ میلیون دلار کریستین استیوارت : ۱۲ میلیون دلار

پردرآمدترین بازیگران مرد هالیوود در سال ۲۰۱۵ به نوشته فوربس

رابرت داونی جونیور : ۸۰ میلیون دلار جکی چان : ۵۰ میلیون دلار وین دیزل : ۴۷ میلیون دلار بردلی کوپر : ۴۱.۵ میلیون دلار آدام سندلر : ۴۱ میلیون دلار تام کروز : ۴۰ میلیون دلار آمیتاب باچان : ۳۳.۵ میلیون دلار سلمان خان : ۳۳.۵ میلیون دلار آکشی کومار : ۳۲.۵ میلیون دلار مارک والبرگ : ۳۲ میلیون دلار

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مجله فوربس,پردرآمدترین بازیگران زن هالیوود2015,پردرآمدترین بازیگران مرد هالیوود2015,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مسابقات جهانی داخل سالن هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و برخی مواد مسابقات فضای باز مانند پرتاب چکش یا دوهای بالاتر از سه هزار متر در آن اعمال نمی‌شود. به جای آن، بعضی مواد در مسابقات داخل سالن به انجام می‌رسد که در فضای باز وجود ندارد؛ مانند دوی ۶۰ متر که از جمله سریع‌ترین مسابقات ورزشی گروهی در جهان محسوب می‌شود.

در فینال این ماده ریچارد کیلتی از بریتانیا با زمان ۶ ثانیه و ۴۹ صدم ثانیه قهرمان شد و رکورد شخصی خود را هم شکست. ماروین بریسی از آمریکا دوم شد و فمی اگونوده از قطر که اصالت نیجریه‌ای دارد در رده سوم ایستاد.

در این رقابت‌ها "دواین چمبرز" دارنده‌ی مدال‌های طلا، نقره و برنز جهان عنوانی بهتر از ششمی به دست نیاورد و نستا کارتر جامائیکایی که سال ۲۰۱۲ به مدال نقره رسید، هفتم شد.

درخشش مردان ایران

در جمع دوندگان آسیایی ماده ۶۰ متر، بینگ تیان سو از چین بهترین بود. او گرچه از دستیابی به مدال بازماند، اما رکورد کشورش را بهبود بخشید و در نهایت نیز به عنوان چهارم رسید. حسن تفتیان و رضا قاسمی دو نماینده ایران در این رقابت‌ها بودند که هر دو راهی نیمه نهایی شدند.

قاسمی در مرحله گروهی با ۶ ثانیه و ۵۸ صدم ثانیه رکورد ملی را فرو ریخت. حسن تفتیان هم رکورد شخصی‌اش را ارتقا داد. این دو نفر، پیشرفت خیره‌کننده خود را مرهون رقابت داخلی تنگاتنگی هستند که چه در داخل سالن و چه در مسابقات فضای باز بین‌شان برقرار است. قبلاً احسان حدادی و برادران صمیمی نیز در ماده پرتاب دیسک چنین رقابتی داشتند.

جالب آنکه رکورد نستا کارتر جاماییکایی در مرحله مقدماتی با قاسمی برابر بود. کارتر دو طلای المپیک لندن و پکن را دارد و دو مدال طلا نیز از مسابقات جهانی به گردن آویخته، اما تندباد ایرانی در این رقابت‌ها توانست پا به پای او بدود. با این تفاوت که کارتر پای ثابت مسابقات حرفه‌ای در نقاط مختلف دنیاست و درآمد هنگفتی نیز از این رشته پول‌ساز دارد. نمایندگان ایران اما در موقعیتی آماتور به سر می‌برند و تماس‌های بین‌المللی‌شان نیز محدود و کم شمار است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:حسن تفتیان,رضا قاسمی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com